Branding / internet marketing

Pronamic 14 september 2008

Het verspreiden van een boodschap, product of dienst heeft met behulp van het internet geheel nieuwe kansen en mogelijkheden met zich mee gebracht. Internetters raken steeds meer gewend aan het aanschaffen van producten en diensten via het internet. Voor ontwikkelaars en distributeurs een geheel nieuwe mogelijkheid om diensten en producten te verspreiden. Maar hoe zorg je ervoor dat je het gewenste resultaat behaalt?

Als eerste zullen er duidelijk smart geformuleerde doelstellingen opgesteld moeten worden. Dit is mede noodzakelijk om richtlijnen op te stellen, het project af te bakenen en na afloop te evalueren. Als tweede moet er een duidelijk beeld worden gevormd van de beoogde doelgroep, haar eisen en wensen. Zo bent u in staat om uw boodschap zo succesvol mogelijk af te stemmen bij de door u beoogde doelgroep.

U heeft nu een relatief goed beeld van uw eisen en weet op wie u die moet afstellen. Maar wat is de volgende stap in het proces tot succes.

Een veel gebruikte methode is zoekmachine marketing ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, dit zal zeker meer bezoekers genereren en ook meer potentiële klanten opleveren. Maar hier hoeft het niet bij te blijven, om uw boodschap meer effect en resultaat te geven zal ik u het nut van branding uitleggen.

Iets meer over zoekmachine optimalisatie kunt u op de volgende pagina lezen: Zoekmachine optimalisatie

Branding

Branding of ook wel internet marketing genoemd is een methode om uw product nog efficiënter te verspreiden. Internet heeft een oneindig bereik als het gaat om doelgroepen en klanten, uw product wordt niet meer lokaal maar tevens nationaal, zelfs internationaal verspreidt. Dit aspect biedt onnoemelijk veel kansen en brengt nieuwe klandizie met zich mee.

Branding van een dienst of product zal heel nauwkeurig en stapsgewijs opgezet moeten worden. Ten eerste zal er een unieke en innovatieve manier bedacht moeten worden om uw product naast uw concurrentie eruit te laten springen. Een innovatieve en vernieuwende boodschap zal leiden tot meer bezoekers, meer aandacht en hierdoor meer afname van uw product. Ten tweede; zorg ervoor dat u uw product begrijpt, weet waar de kansen liggen en dat u de sterktes en zwaktes van het product kent. Gebruik deze elementen om u te onderscheiden van uw concurrenten. Weet de unieke voordelen te benadrukken die niemand anders kan leveren of verzorgen. Om deze boodschap te versterken moet ervoor gezorgd worden dat u voldoet aan de doelgroep, zijn eisen, wensen, interesses en verwachtingen. Zo bent u in staat om het product of de boodschap perfect te positioneren.

Enkele vaak gebruikte methodes

Een product moet bij de gebruiker aanslaan. De manier waarop men het product of de boodschap brengt is van groot belang. Bepaalde karakteristieken zoals ouderwets, luxe, goedkoop of stijl kunnen worden overgebracht door het product. Dit wordt ook wel de emotional appeal van het product genoemd. De klant heeft een ‘emotionele band’ met het product waardoor deze sneller geneigd is om het product te kopen.

Ook een recentelijk veelgebruikte term is green marketing, hierbij wordt er rekening gehouden met de effecten van het product op het milieu. Als dit bewust wordt aangehaald tijdens de promotie van het product zal dit binnen een bepaalde groep zeker effect hebben.

Onderscheid uzelf van uw concurrentie en leg de nadruk op wat de eigen sterktes en kansen van de boodschap zijn. De concurrenten zullen uw product of merk zien als vernieuwend en misschien nog beter, ze zullen uw merk onderscheiden als voorganger van een nieuw concept.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?