Adviezen e-mail nieuwsbrief

Jan Lammert 10 juli 2008

Op 8 februari was op de Pronamic website al een artikel gepubliceerd met daarin een aantal tips voor het schrijven en verzenden van een goede e-mailnieuwsbrief. Op dit artikel hebben we veel positieve reacties ontvangen. Genoeg reden om daarom wat aanvullende tips te geven en weer wat recentere informatie. E-mailmarketing is namelijk een snel groeiend fenomeen en constant in beweging. Wilt u de meest recente stand van zaken weten? Neem dan een keer vrijblijvend contact met ons op.

Voordat ik de nieuwe en aanvullende tips vermeld eerst ter herinnering nog wat algemene richtlijnen:

  • Geen kostbare tijd van lezers verspillen;
  • Zorg voor een betrouwbare en volledige adressenlijst via de opt-in methode;
  • Lever informatie die de ontvanger wil krijgen;
  • Mochten mensen de e-mail niet kunnen lezen zorg dan voor een link naar een online versie; Test uw versie. Beter één keer te vaak getest dan een fout in de uiteindelijke mailing.
  • Bekijk en analyseer uw statistieken. Zowel de website statistieken als de statistieken van de mailing zelf.

Aanvullende tips:

  • Heeft u veel te vertellen? Verdeel uw nieuwsbrief in hoofdstukken en begin uw e-mail met een inhoudsopgave. Let op: er zijn niet veel gevallen dat een lange nieuwsbrief lonend is.
  • Plaats belangrijke informatie niet in afbeeldingen of vermeldt deze informatie ook in de gewone tekst. Afbeeldingen kunnen namelijk geblokt worden en daardoor niet leesbaar zijn. Vooral als u naar veel particuliere adressen mailt dan is dit een veel voorkomend probleem.
  • Gmail en afbeeldingen gaan vaak niet goed samen. Vul daarom bij afbeeldingen altijd een alternatieve tekst in.

Wat gaat nu en in de toekomst veranderen:

  • Uw e-mail zal steeds vaker via de mobiele telefoon worden gelezen. Houdt hier rekening mee.
  • De ontvanger van uw e-mail zal ook in 2008 te maken hebben met een steeds voller wordende e-mail postvak. Zorg ervoor dat uw e-mail eruit springt en eenvoudig is te lezen.
  • Uw ontvanger bepaalt de inhoudt. Vraag uw ontvangers om feedback en behandel de vragen die zij hebben. Daarnaast moet het mogelijk zijn / worden dat de ontvanger kan segmenteren welke informatie hij interessant vindt. De ontvanger krijgt dan alleen informatie opgestuurd die de ontvanger graag wil. Bij de module van Pronamic is dit al mogelijk. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwsbrief van Leskist. Wanneer een bezoeker zich aanmeldt voor de nieuwsbrief dan moet deze bezoeker niet alleen het e-mailadres invullen maar ook de doelgroep waartoe hij/ zij toe behoort. De ontvanger van de nieuwsbrief krijgt dan alleen e-mail met informatie of de doelgroep.

Mocht u naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben of bent u geïnteresseerd in een vrijblijvende demonstratie van de e-mailnieuwbriefmodule van Pronamic? Twijfel niet maar neem contact met op ons. Mijn collega’s of ik staan u graag ter woord.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?