Het hele internet bestaat uit links. Een link is een verwijzing naar een andere pagina of website. Ze spelen een belangrijke rol in het hedendaagse internet. Hieronder volgt daarom een lijst met 9 tips hoe u de meest gebruikersvriendelijke links kunt maken:
- Vermijd het gebruik van onduidelijke linkbenamingen zoals “Klik hier”. Een betere benaming zou “Lees meer over Pronamic” kunnen zijn. Een link moet duidelijke informatie verschaffen over wat er op de volgende pagina te vinden is. Door de TITLE attribuut aan een link toe te voegen kunt u nog duidelijker maken waar een link heen verwijst.
- Zorg voor een consistente benaming van links. Als u de ene keer “Over ons” als benaming voor een link gebruikt en de andere keer noemt u de link “Bedrijfsinformatie” kan dit verwarrend zijn.
- Bedenk geen onnodige synoniemen of andere benamingen voor links die iedereen kent. Het is algemeen bekend dat men via de link of knop “Home” weer terug gaat naar de beginpagina van een website. Het heeft weinig zin om deze link dan “Beginpagina” of “Startpagina” te noemen.
- Maak herkenbaar wat een uitgaande link is. U kunt hier bijvoorbeeld een icoon voor gebruiken. Heeft u echter veel uitgaande links op de website zoals bepaalde wikis en nieuwssites dat hebben, dan raden wij dat af. Het kan de leesbaarheid van teksten vestoren.
- Laat links niet in een nieuw venster openen. Vroeger werden links nooit in nieuwe vensters geopend. Mensen verwachten dit niet en zien vaak zelfs niet eens dat er een nieuw venster is geopend. Bepaalde websites zoals startpagina.nl openen de links wel in een nieuw venster, waardoor sommige mensen hier nu aan gewend zijn. Een van de belangrijkste aspecten van usability is het zorgen voor gebruikerscontrole en vrijheid. De gebruiker moet zelf kunnen bepalen wat hij of zij wil. Dat betekent dus: links niet openen in een nieuw venster. Wilt u dit om een of andere reden wel doen, dan raden we u aan om dit met bijvoorbeeld een icoon duidelijk te maken.
- Zorg ervoor dat links duidelijk herkenbaar zijn. Een duidelijke link is onderstreept en heeft een hoog contrast tegenover de kleur van de tekst. Onderstreep geen teksten welke geen links zijn. Gebruikers zien onderstreepte teksten als links. Een link hoeft niet verplicht onderstreept te zijn, deze links wordt echter wel belangrijker gevonden.
- Voeg sneltoetsen toe aan belangrijke links. Dit biedt de gebruikers de mogelijkheid om sneller te navigeren door de website. Vooral geavanceerde gebruikers zijn gebaad bij deze functie.
- Wanneer de link een afbeelding is, zorg er dan voor dat u een ALT attribuut toevoegt. Alle afbeeldingen zouden sowieso het ALT attribuut moeten bevatten om het feit dat dit wat over de afbeelding zegt. Gebruikers kunnen aan de hand van het ALT attribuut zien waar de link heen verwijst. Een subtitel die als link fungeert onder of naast de afbeelding is natuurlijk nog beter.
- Zorg voor een verschil tussen geklikte links en niet geklikte links. Vooral op een website met veel links kan dit de navigeerbaarheid verbeteren. De gebruiker kan in een oogopslag zien welke pagina’s hij wel en welke pagina’s hij niet bekeken heeft.