Workshop ‘Hoog bij Google’™ – bestemmingpagina’s

Remco 2 juni 2008

Een aantal weken terug zijn we de workshop ‘Hoog bij Google’ gestart. Aan de hand van een aantal artikelen op onze website willen we u laten zien hoe u hoog kunt scoren bij Google. In een aantal stappen proberen we met een tweetal combinaties van zoekwoorden hoog bij Google te komen.

In de eerste stap hebben we u gevraagd om een tweetal zoekwoorden combinaties te bedenken waarmee u hoog wilt komen. Pronamic heeft voor de volgende twee zoekwoorden gekozen:

  • webdesign friesland
  • website friesland

Deze 2 woorden combinaties zijn verbonden aan de diensten en producten die wij leveren. Omdat we deze diensten en producten voornamelijk leveren aan Noord-Nederland hebben we Friesland hier aan toegevoegd.

Door bij Google te zoeken naar deze zoekwoorden kunnen we er achter komen hoeveel resultaten deze zoekwoorden opleveren. Hoe meer resultaten hoe moeilijker het zal zijn om hoog te komen bij Google.

  • circa 631.000 pagina’s in het Nederlands voor webdesign friesland
  • circa 440.000 pagina’s in het Nederlands voor website friesland

Onze website is momenteel met deze zoekwoorden op de volgende posities in de zoekresultaten van Google terug te vinden.

  • webdesign friesland – 17e
  • website friesland – niet bij de eerste 200

Als u ook twee geschikte woordencombinaties heeft bedacht kunt u verder gaan met de volgende stap.

Stap 2 – Bestemmingspagina’s (landing pages)

Google zal altijd proberen om webpagina’s die het meest gerelateerd zijn aan een zoekopdracht als eerste te laten zien. Hoe Google bepaalt hoe gerelateerd een webpagina is aan een zoekopdracht is niet exact bekend. Het is wel duidelijk dat webpagina’s die over een zoekwoord gaan gerelateerder zijn dan pagina’s die er niet over gaan.

Met dit gegeven in ons achterhoofd zullen we aantal webpagina’s aanmaken over onze zoekwoorden. Dergelijke pagina’s worden vaak bestemmingspagina’s (landing pages) genoemd. De inhoud van bestemmingspagina’s zijn vaak geoptimaliseerd voor specifieke zoekwoorden of zinsdelen.

Voordat we een nieuwe pagina aan gaan maken op onze website moeten we de inhoud van deze pagina gaan opstellen. Dit betekent dat we twee stukjes tekst moeten schrijven over onze twee zoekwoorden combinaties.

Het schrijven van goede webteksten voor bestemmingpagina’s is een wetenschap op zich. Hier zouden we zelfs een aparte workshop aan kunnen richten. Daarom geven we u nu slechts enkel een aantal eenvoudige richtlijnen.

  • Gebruik minimaal 300 tot maximaal 500 woorden per bestemmingspagina.
  • Verwerk in de teksten regelmatig de zoekwoorden combinaties (minimaal 8 en maximaal 16 keer).
  • Link naar gerelateerde pagina’s op uw website.
  • Verwerk de zoekwoorden combinaties in titel- en kopteksten.
  • Voeg gerelateerde afbeeldingen toe.

Zodra u de teksten voor de 2 bestemmingpagina’s heeft geschreven dient u deze te publiceren op uw website. Deze publicaties zullen te benaderen zijn via hun eigen unieke webadres (URL). Het is van belang dat de zoekwoorden die u bedacht heeft terug te vinden zijn in dit webadres. Zo hebben wij onze bestemmingspagina’s op de volgende webadressen gepubliceerd:

Doordat onze zoekwoorden hier duidelijk in terug te vinden zijn zal dit ook positieve invloed hebben op onze positie bij Google. Mocht u zelf niet de mogelijkheid of kennis hebben om uw teksten op deze wijze te publiceren dan kunt u dit door Pronamic laten doen.

Mocht u professionele hulp nodig hebben bij het opstellen en publiceren van bestemmingpagina’s dan horen wij dat graag. U kunt contact met ons opnemen via ons e-mailformulier of via onderstaande contactgegevens.

Merkebuorren 39a
9241 GB Wijnjewoude
Friesland

Tel: 0516 481 200
Fax: 0516 481 999
E-mail: info@pronamic.nl

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?