Selecteren van een zoekmachine marketing bureau

Jan Lammert 20 juni 2008

De wereld van de zoekmachine marketing is nog een relatief jonge sector. Zoals bij elke opkomende sector het geval is zijn er altijd een aantal bedrijven die hier in negatieve zin hun voordeel mee willen doen. Door middel van een belronde probeert men bedrijven te overtuigen om het positioneren van de website door hun te laten doen. Vervolgens wordt er een duur abonnement afgesloten en wordt er verder weinig van het bedrijf vernomen. In Amerika zijn dit soort situaties al een vrij bekend fenomeen en bestaat er al een blacklist van minder gerespecteerde bedrijven en zijn er al diverse ‘hate websites’ in omgang die er alleen op gericht zijn om te waarschuwen voor dat ene zoekmachine marketing bureau. In Nederland opereren er echter ook bureaus die volgens dezelfde methode werken. Wees daarom op uw hoede!

Uiteraard wilt u als lezer dergelijke toestanden niet meemaken. Dat is ook niet nodig. Wanneer u goed doordacht ten werk gaat zult al snel het kaf van het koren kunnen scheiden. In dit artikel staan nog een aantal tips waarmee u rekening kunt houden als u opzoek bent naar een goed zoekmachine marketing bureau:

  • Vraag u als eerste af of zoekmachine optimalisatie wel een gewenst product is voor u. Is uw website bijvoorbeeld al toegerust op bezoekers die gericht op zoek zijn naar bepaalde informatie? En weet u zeker dat meer bezoekers op uw website leiden tot meer omzet? Zo nee, dan moet u eerst uw website anders inrichten mocht het doel van uw website verkopen zijn. Heeft u zich ook al verdiept in uw concurrentie? Meestal zit de concurrentie niet stil. Wanneer u geen concurrenten ziet op het internet is het raadzaam om u zich af te vragen waarom de concurrentie niet aanwezig is.
  • Wanneer u opzoek bent naar een zoekmachine marketing bureau doe dit dan via internet. Bedrijven die gebruik moeten maken van telefonische acquisitie om hun zoekmachine marketing te verkopen laten zien dat hun eigen zoekmachine marketing nog niet goed geregeld is. Om u een voorbeeld te geven: Pronamic adverteert niet en pleegt geen telefonische acquisitie. Toch krijgen wij wekelijks nieuwe zoekmachine marketing opdrachten binnen via het internet.
  • Onderzoek of het bureau uw realistische voorspellingen weerspiegelt. Het komt regelmatig voor dat een zoekmachine marketing bureau zaken zegt die men niet waar kan maken. Vaak gehoorde kreten zijn: u staat binnen een week in de top, u heeft gegarandeerd een top 1 positie, wij werken samen met Google. Dit zijn zaken die niet kunnen kloppen of die men niet kan garanderen.
  • Vraag naar referenties van het zoekmachine marketing bureau en bel hier achterna. Uiteraard geeft men alleen positieve referenties op maar het geeft toch vaak een bepaalde indicatie. Vooral als men bereidt is meer dan één referentie te geven.
  • Vraag het zoekmachine marketing bureau of de website ook wordt gewijzigd. Geeft het bureau een ontkennend antwoord dan is de kans erg klein dat dit bedrijf haar beloften kan nakomen. Het wijzigen van een website is een belangrijk onderdeel in een goede zoekmachine marketing campagne.
  • Heeft u twijfels? Teken de eerste keer dan geen groot contract waar u erg lang aan vast zit. Begin klein en is de samenwerking naar tevredenheid dan valt een contract eenvoudig en snel uit te breiden.
  • Maak afspraken over de resultaten die u wilt zien. Het grote voordeel van zoekmachine marketing is dat resultaten duidelijk meetbaar zijn. Gebruik dit gegeven in uw voordeel en maak duidelijke afspraken. Ook over de mate van contact en de hoeveelheid rapportages die u wilt zien.

Deze 7 tips dienen als basis voor het selecteren van een zoekmachine marketing bureau. Mocht u na het lezen van dit artikel nog vragen hebben dan kunt u contact met ons opnemen. Pronamic helpt u graag verder.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?