Een eigen webwinkel starten: 9 gratis tips

Jan Lammert 9 mei 2008

Een eigen webwinkel starten is erg populair. Niet geheel onterecht. De omzet van online webwinkels stijgt spectaculair. Ook Pronamic profiteert mee. De aanvragen voor het gebruik van onze online webwinkelmodule overtreft de verwachtingen. Tot zover alleen maar positieve verhalen. Wat echter ook steeds meer een trend wordt is het aantal webwinkels die mislukken. Erg jammer omdat het in veel gevallen niet nodig was geweest. Een goede voorbereiding had in de meeste situaties veel ellende bespaart. Pronamic probeert haar klanten niet alleen een goed product te leveren maar ook een goed advies. Ook wij willen graag dat de webwinkel van onze klanten een succes wordt. Daarom een aantal tips voor wie een eigen webwinkel wil starten:

  • Analyse. Maak eerst een analyse over wat precies u doel is met de website. Bedenk daarna welke functies u daarvoor nodig hebt. Bij een goede webwinkelmodule zijn zoveel mogelijkheden dat het soms beter is om je af te vragen wat je wel, dan niet wilt.
  • Lancering. Lanceer de webwinkel pas als deze volledig gevuld is. Uiteraard wil je een webwinkel zo snel mogelijk online plaatsen. Bedenk echter goed dat je maar één keer een indruk achter kunt laten. Wanneer een bezoeker uw website heeft bezocht en deze is ontevreden dan is de kans erg klein dat de bezoeker weer terug komt. Teksten als: op dit moment is dit product niet aanwezig of medio februari komt deze productgroep online, zijn daarom niet aan te bevelen.
  • Structuur. Een goede webwinkel kunt u niet in een middagje in elkaar zetten. Denk goed na over de structuur en de inhoud. Houdt er rekening mee dat de bezoeker misschien over minder vakkennis beschikt dan u.
  • Testen. Is de webwinkel klaar voor gebruik? Test deze dan. Probeer alle mogelijkheden uit en laat ook kennissen de webwinkel testen. Grote kans dat zij weer heel anders zoeken naar informatie op uw website.
  • Betaalmethodes. Betalen via het internet vindt de consument steeds veiliger. Gelijktijdig met het vertrouwen is ook het aantal betaalopties gegroeid. De mogelijkheden zijn legio. Vraag is echter of alle opties wel gewenst zijn. Bij veel opties moet je maandelijks abonnementsgeld betalen, terwijl deze opties door uw klanten nooit gebruikt gaat worden. Betaalopties is dus een post waar geld op valt te besparen. Vraag je daarom af of je veel klanten krijgt uit het buitenland, of het met name particulieren of zakelijke klanten zijn en de grootte van het factuurbedrag spelen een rol bij de keuze van het juiste betaalmiddel.
  • Koop een webwinkel op de groei. U gaat ervan uit dat uw webwinkel een succes wordt. Houdt hier dan ook rekening mee. Een professionele webwinkel module is daarom aan te bevelen. Een professionele webwinkel heeft daarom o.a. de volgende opties: uitgebreid beheersysteem met filterfunctie, status + overzicht bestellingen, gerelateerde producten mogelijkheid, etc.
  • Gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker. Een bezoeker maakt in minder dan een halve seconde de keuze of de website interessant is of niet. Zorg er daarom voor dat de informatie eenvoudig is te vinden. Dit kan door het menu op een logisch plaats te zetten, gebruik te maken van een zoekfunctie en door de bestelprocedure zo kort en bondig mogelijk te houden.
  • Gebruiksvriendelijkheid voor de beheerder. Wanneer de webwinkel een succes wordt zal u regelmatig wijzigingen moeten doorvoeren. Als u een webwinkel koopt probeer deze daarom eerst van te voren grondig uit.
  • Algemene voorwaarden. Klinkt logisch maar in veel gevallen ontbreken ze toch nog, de algemene voorwaarden. Goede voorwaarden zijn erg belangrijk. Met het domweg kopiëren van de algemene voorwaarden van een andere website kom je er niet. Grote kans dat deze ook niet goed zijn of niet specifiek genoeg zijn. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld wel in de a.v. van de gemiddelde webwinkel dat druk- of zetfouten zijn voorbehouden.

Naast deze tips zijn er nog vele andere zaken waar rekening mee dient te worden gehouden. Pronamic hoopt echter dat u met deze adviezen weer een stuk verder bent gekomen met het starten van een eigen webwinkel. Mocht u echter nog steeds vragen hebben dan kunt u contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder. Daarnaast kunt u ook in ons archief kijken naar meer interessante artikelen over dit onderwerp.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?