U wilt ervoor zorgen dat uw website aan de huidige eisen van het internet voldoet. Bij het laten ontwikkelen, lanceren en positioneren van uw website kunt u rekening houden met een aantal basisbegrippen. Het is niet noodzakelijk dat al deze elementen aanwezig moeten zijn, dit hangt totaal af van het doel van uw website. Maar bij een wervende en informerende website zal er wel degelijk rekening gehouden moeten worden met de onderstaande opsomming.
7±2 principe
Het menselijk brein wil alles verdelen in complexe vlakken en delen. Volgens verschillende studies is gebleken dat de capaciteit van het menselijk brein ongeveer 5 tot 9 elementen kan onthouden. Deze elementen worden opgeslagen in het korte termijn geheugen van het brein. Deze theorie wordt ook vaak gebruikt bij het ontwerpen van de navigatiestructuur van uw website. Tussen de 5 en 9 items is gewenst waarbij 7 de gouden middenweg is. Als u hier aan voldoet is uw website overzichtelijker voor uw bezoekers.
2-seconden regel
Een simpele regel, een gebruiker moet nooit meer dan 2 seconden wachten op een reactie van het systeem. Wanneer dit wel gebeurt zal de gebruiker zijn aandacht verliezen en zal waarschijnlijk uw website verlaten.
3-klik regel
Een gebruiker moeten binnen 3 muisklikken tot de gewenste content op uw website moeten komen. Een logische en niet te uitgebreide structuur is dus van belang, dit komt overeen met het eerste punt.
Ook is het erg belangrijk dat de gebruiker te allen tijde weet waar hij of zij zich bevindt op de website. Dit geeft de gebruiker beter de mogelijkheid om vrij uw website te onderzoeken.
‘Fitts regel’
Een element waar ook stil bij gestaan moet worden is de ‘Fitts regel’. Hier moet er gezorgd worden dat de afstand die de muis gaat zo effectief mogelijk benut moet worden. Zorg ervoor dat de gebruiker makkelijk van A naar B kan gaan en presenteer de content op een dusdanige manier dat het aantal kliks op de website wordt verhoogd.
Gouden regels voor je interface
Er zijn een aantal regels die zo goed mogelijk doorgevoerd moeten worden op uw website. Deze zijn al eens eerder aan bod geweest maar ze zijn het wel waard om een tweede keer op te sommen.
- Zorg voor consistentie
- Stel de terugkerende bezoeker in staat om de gewenste content gemakkelijk te ontvangen.
- Zorg voor informatieve reacties op vragen en problemen
- Zorg voor een dialoog zodat het onderwerp actief blijft
- Zorg voor overzichtelijke feedback bij formulieren en reacties
- Bezoekers moeten acties makkelijk ongedaan kunnen maken
- Stel de bezoeker op zijn gemak door bijvoorbeeld een overzichtelijke navigatiestructuur.
- Presenteer de bezoeker niet teveel mogelijkheden. (Blijf binnen het 7±2 principe)
Omgekeerde piramide
De omgekeerde piramide is een schrijfstijl waar je eerst de inhoud van het betreffende stuk opsomt voor de gebruiker. Het is de bedoeling dat je de lezer van het artikel een idee geeft wat er binnen het artikel aan bod zal komen. Het begint met een conclusie waarna er verschillende belangrijke punten worden aangehaald met meer details. Hierdoor kan de gebruiker direct oordelen of dit artikel interessant voor hem of haar is.
Oplossingen
Gebruikers scannen de content van een website op relevantie, ze zijn op zoek naar een bepaald onderwerp. Is dit onderwerp niet aanwezig dan is de gebruiker weer snel verder. De gebruiker zoekt een oplossing voor zijn probleem of behoefte, is deze aanwezig dan is de gebruiker snel tevreden en zal deze sneller tot actie overgaan.
Eye-tracking
Eye-tracking is een manier om de structuur en inhoud van uw website te onderzoeken. Bij deze methode wordt door middel van camera´s het oog in de gaten gehouden. Er wordt een website gepresenteerd aan een willekeurig persoon. Deze bekijkt de website en de camera´s registreren waar het oog langs gaat en waar het oog de meeste tijd aan besteedt. Aan de uitkomst kan men zien waar de meeste aandacht naar uitgaat en of deze aandacht op dat specifieke element ook gewenst is.
Bij het ontwerpen van uw website houdt Pronamic zoveel mogelijk rekening met de bovenstaande punten. In overleg met u proberen wij een product te ontwikkelen wat zeker aan UW wensen voldoet maar ook aan de eisen van de markt. In sommige gevallen wordt dit laatste punt wel eens vergeten.