Het wat, waarom, hoe van zoekmachine-optimalisatie

Jan Lammert 24 februari 2008

Bij het ontwikkelen van een website komen tegenwoordig steeds meer aspecten aan bod. Het zo maar ‘even’ maken van een website is er niet meer bij. Om een succesvolle website te ontwikkelen zijn oa. een doelgroep onderzoek, vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en rekening houden met webstandaarden, geen overbodige luxe. Daar komt sinds enige tijd ook de term ‘Zoekmachine-optimalisatie’ ook nog bij. Voor leken zijn deze woorden ‘abacadabra’, maar voor goede webontwikkelaars zullen deze woorden dagelijkse kost zijn. Zoekmachine-optimalisatie, kortweg SEO, is een nog vrij nieuw begrip en hieraan zal in dit artikel aandacht worden besteedt.

Wat is zoekmachine-optimalisatie

Om een duidelijk beeld te krijgen van wat Zoekmachine-optimalisatie precies is, staat hieronder de definitie die Wikipedia geeft aan de naam Zoekmachine-optimalisatie.

Zoekmachine-optimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van Search Engine Marketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de reguliere zoekresultaten van een zoekmachine, op voor de webpagina relevante trefwoorden of zoektermen.

“Het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de reguliere zoekresultaten van een zoekmachine”. Wat het doel van SEO is, is meteen duidelijk na het lezen van deze definitie. Echter het “geheel aan activiteiten” is niet in één keer duidelijk.

Een aantal onderdelen die behoren bij dit geheel aan activiteiten zijn:

  • Website technisch opbouwen volgens de internationale webstandaarden;
  • Juiste titel, keywords, description, inhoud van de website bepalen en toepassen;
  • Website aanmelden bij zoekmachine’s;
  • Website aanmelden bij andere gerelateerde websites;
  • Website regelmatig vernieuwen.

Dit is een selectie van alle activiteiten betreffende SEO. U begrijpt dat SEO een tijdrovende activiteit is, waar veel geld aan gespendeerd dient te worden, wil men kans maken hoog in zoekmachine’s te komen, met categorieen waar flinke concurrentie heerst.

Waarom zoekmachine-optimalisatie?

De publicatie van het zogenaamde World Wide Web-project van Tim Berners-Lee en Robert Cailliau heeft er voor gezorgt dat de huidige vorm van het internet beschikbaar is gekomen voor het grote publiek.
Sinds die tijd heeft het internet zich in een razend tempo ontwikkeld tot het meest uitgebreide systeem wat de wereld ooit zal kennen. Meer dan 10 miljard websites beslaat het internet intussen al, dat is bijna 1.5 website per wereldbewoner.
Maar wat zouden we met al die websites moeten, zonder dat we weten waar we informatie vandaan kunnen halen… daar komen nou juist de zoekmachine’s ons te hulp.

Uit een kleine vergelijking van een tiental websites, blijkt dat gemiddeld 42% van de bezoekers via zoekmachine’s terecht komen op de website. Direct verkeer bedraagt 32% en verkeer via andere websites bedraagt 26%.

Naam Direct verkeer Zoekmachine’s Verwijzende websites
Vlaggenconcurrent.nl 53,76% 38,55% 07,69%
Gjald.nl 58,28% 26,24% 15,38%
Pronamic.nl 10,05% 71,99% 17,96%
Schoenen-mbt.nl 11,29% 50,94% 37,77%
Autobedrijfandringa.nl 30,37% 30,14% 39,49%
Atehoekstra.nl 48,00% 32,00% 20,00%
Partyschepen-friesland.nl 04,49% 40,45% 55,06%
Iesicht.nl 12,50% 87,50%
Cadix.nl 52,19% 31,54% 16,27%
Natuurinuwtuin.nl 43,21% 11,11% 45,68%

Gemiddelde 32,41% 42,05% 25,53%

Rekening houdend met het feit dat bovenstaande websites worden opgebouwd volgens webstandaarden, zijn aangemeld bij zoekmachine’s en regelmatig worden geupdate.

Stel je voor dat het bezoekersaantal van je website met 42% daalt, wat voor gevolgen zal dat hebben voor winkels die hun producten online verkopen. Dat zou betekenen dat de omzet ook met 42% zou dalen. Met als logisch gevolg, grote financiele problemen.

De conclusie kan wel worden getrokken dat Zoekmachine-optimalisatie wel degelijk het investeren waard is. Vooral webwinkels zullen gebaat zijn, aangezien zij bij hogere bezoekersaantallen meer producten kunnen verkopen en dus hun omzet zien stijgen.

Het ‘hoe’ van zoekmachine-optimalisatie

Zoals de definitie van SEO al aangeeft ‘het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de reguliere zoekresultaten van een zoekmachine, op voor de webpagina relevante trefwoorden of zoektermen’. Wat wordt er verstaan onder het geheel? De vijf eerder genoemde punten zullen worden besproken.

Webstandaarden

Om te beginnen de definitie die Wikipedia geeft aan het woord webstandaarden.

Webstandaarden

Webstandaarden zijn standaarden en technische specificaties die aspecten van het internet beschrijven. Webstandaarden worden veelal geassocieerd met de webstandaarden van het World Wide Web Consortium (W3C), maar er zijn meerdere organisaties die standaarden publiceren zoals de Internet Engineering Task Force (IETF) en de International Organization for Standardization (ISO).

Deze webstandaarden zorgen er onderandere voor dat een website, technisch op een overzichtelijke manier wordt weergegeven, inhoud op opmaak van elkaar gescheiden zijn waardoor zoekmachines de website beter kunnen doorzoeken.

Titel, keywords en inhoud optimaliseren

Een artikel schrijven zonder titel… 99 van de 100 mensen zal niet eens beginnen met het lezen van het artikel, men wil weten waar iets over gaat. Zo is het ook met websites, men en ook zoekmachines willen weten waar een website over gaat. Keywords, ook wel sleutelwoorden, zijn woorden die in de kern omschrijven waar de website over gaat. Een goede samenhang tussen titel, keywords en de inhoud van de website hebben een vrij grote invloed op de resultaten van de website in zoekmachine’s.

Aanmelden bij zoekmachine’s

Een simpele maar vrij effectieve manier om je website op te laten nemen in de zoekresultaten van de zoekmachin’s, is een website aanmelden bij de zoekmachine. Zo weet deze waar hij moet zoeken en zal de website sneller worden opgenomen.

Aanmelden bij gerelateerde websites

Hoe belangrijk een website is, wordt door zoekmachine’s bepaald door te kijken hoevaak er een link van een andere website, liefst gerelateerde, naar jou website is geplaatst. Google heeft deze waarde de naam ‘Pagerank’ gegeven. Zijn er veel websites met dezelfde inhoud, maar heeft jou website de hoogste pagerank, dan zal deze website boven alle andere website komen in de zoekresultaten. Omdat deze belangrijker wordt geacht door bijvoorbeeld Google. Tevens kunnen via andere websites, natuurlijk bezoekers op jou website terecht komen.

Regelmatig vernieuwen

Nog een belangrijk onderdeel voor de beoordeling van zoekmachines over websites is het checken hoe recent de inhoud van de website is. Een website waar de inhoud van de website dagelijks of regelmatig wordt vernieuwd, zal hoger in de resultaten komen te staan, dan een website waar de inhoud al twee jaar niet van is veranderd. Men wil betrouwbare informatie verkrijgen die zo recent mogelijk is, daar houden zoekmachines rekening mee en zullen website met recent (bijgewerkte) informatie hoger plaatsen in de zoekresultaten.

Zo zijn er tal van aspecten waar een SEO-specialist rekening mee moet houden, wil een website goed kunnen scoren in een categorie waar een flinke concurrentiestrijd gaande is.

Advies

Bent u na het lezen van dit artikel benieuwd wat zoekmachine-optimalisatie voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Pronamic, voor een vrijblijvend advies en/of offerte.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?