Adviezen voor Google Adwords

Jan Lammert 17 november 2007

Online adverteren wordt steeds populairder. Niet alleen omdat de resultaten duidelijk meetbaar zijn maar ook omdat de adverteerder in veel gevallen alleen per klik hoeft te betalen. Verreweg de meest populaire vorm van online adverteren is met behulp van Google Adwords.Google Adwords is het online advertentieprogramma van Google. Wanneer u bij deze dienst adverteert dan worden uw advertenties weergegeven aan de boven- en rechterzijkant van de zoekresultaten. Pronamic krijgt regelmatig van haar klanten vragen over deze advertentie mogelijkheid. Niet alleen houden wij onze klanten graag op de hoogte maar ook u als trouwe lezer van onze website. Daarom de volgende 5 tips voor het gebruik van Google Adwords:

  • Bedenk wat voor bezoeker u op uw website wenst. Een goede voorbereiding is het halve werk, bedenk daarom welke type klant u op uw website wenst en wat de kenmerken zijn van dit type klant. Vragen die u zich kunt stellen hebben betrekking op : geslacht, leeftijd, woonplaats, zakelijk/particulier en internetervaring.
  • Bedenk met welke zoektermen uw klant gaat zoeken. Als u duidelijk voor ogen hebt welke klant u wenst, dan is het vervolgens eenvoudig om hier de juiste zoekwoorden bij te vinden.
  • Specificeer uw zoekcombinaties en maak gebruik van aanhalingtekens of blokhaakjes. Uw advertenties moeten alleen getoond worden als de internetter ook echt op zoek is naar uw informatie. Door gebruik te maken van aanhalingstekens (“”) en blokletter ([]) kunt u uw zoekwoorden nader specificeren. Als u bijvoorbeeld uw zoekcombinatie tussen aanhalingstekens plaatst dan wordt deze zoekcombinatie alleen maar gebruikt in die bewuste volgorde. Wanneer u gebruik maakt van blokhaakjes dan wordt u advertentie alleen weer gegeven als er op de exacte zoekcombinatie wordt gezocht. Dit kan in bepaalde gevallen erg zinvol zijn. Als kussenfabrikant wilt u bijvoorbeeld niet dat uw advertentie wordt vertoond wanneer het gaat om het werkwoord kussen. Wel wilt u dat uw advertentie wordt vertoond wanneer men zoek naar een kussen in een bed. Als zoekwoorden kunt u dan opgeven: [kussen bed], [bed kussen]. Zo weet u zeker dat uw zoekwoord alleen wordt vertoond wanneer dit zinvol is.
  • Maak gebruik van een keywordtool. Een goede adwordcampagne staat of valt met het vinden van de juiste zoekwoorden. Google heeft een handig hulpmiddel ontwikkeld die gratis met u meedenkt. Wanneer u een zoekwoord invult zoekt Google naar andere alternatieve zoekcombinaties. Daarnaast vermeldt Google niet alleen de alternatieve zoekcombinaties maar ook hoe vaak er op deze zoekcombinatie is gezocht en hoeveel er met dit zoekwoord wordt geadverteerd. Hierdoor kunt u relatief eenvoudig nagaan welke zoekwoorden goedkoop zijn.
  • Meten is weten. Plaats achter uw website een goed statistiekenprogramma. In combinatie met Adwords is het gratis statistiekenprogramma van Google aan te bevelen. Met Google Analytics kunt u eenvoudig maar nauwkeurig meten hoeveel effect uw adwordscampagne heeft opgeleverd. Het integreren van Analytics met uw website kunt u ook laten uitvoeren door Pronamic. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Wij hopen dat u met deze 5 tips en adviezen weer wat verder bent gekomen. Google Adwords is echter een erg dynamische dienst. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Wilt u graag de meeste recente informatie over deze dienst ontvangen? Neem dan contact met ons op. Daarnaast is het ook mogelijk om een volledige Adwordscampagne bij Pronamic uit te besteden. Zo weet u zeker dat uw campagne voldoet aan de laatste ontwikkelingen!

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?