De waarde van een webshop bepalen

Jan Lammert 21 oktober 2007

Online retail is populair, detailhandelaren en winkeliers maken zich ondertussen op voor de feestdagen aan het einde van het jaar.

Als u nog niet over een online winkel beschikt, maar wel overweegt om een te laten ontwikkelen. Hoe moet u deze dan waarderen? Of als u al over een online winkel beschikt en overweegt deze te verkopen. Wat voor waarde kan u deze dan geven?

Aan de hand van een aantal tips willen wij u helpen om de bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden.

Daadwerkelijke omzet en winst (en tendensen)

  • Opbrengst per bezoeker;
  • Hoeveel klanten. Welk percentage komt steeds terug?
  • Waar komen de klanten vandaan, lokaal, landelijk of internationaal?
  • Winstpercentage (indien van toepassing)
  • Welk percentage winst komt door bestaande klanten?
  • Heeft de website ook een mailinglijst voor klanten? Zo ja, hoeveel abbonees zijn er?
  • Is de huidige winkel de beste manier voor het genereren van omzet? Of zou het voordeliger zijn om als webshop mensen door te sturen naar andere shops en een percentage van de winst te krijgen.

Product type

  • Is het een website die veel nazorg, logistieke handelingen etc, of is het een website die op de virtuele piloot loopt? In het kort, wat voor expertise is nodig om de onderneming winstgevend te krijgen/houden.
  • Welke andere producten kan de webshop winstgevend verkopen?

Domeinnaam

  • Hoe goed is de domeinnaam? Wanneer is deze voor het eerst geregistreerd? (Tegenwoordig is de domeinnaam van groot belang bij zoekmachine resultaten)
  • Hoeveel zou de domeinnaam alleen waard zijn? Wordt deze in de loop van de tijd meer waard?

Bezoekersaantallen

  • Hoeveel bezoekers bezoeken de website momenteel? Is er een tendens per seizoen? Wat is het verschil tussen de bezoekersaantallen gegenereerd door zoekmachine´s/directe bezoekers/verwijzingen van andere websites en betaalde links.
  • Wat is het verschil in het aantal lokale, landelijke en internationale bezoekers?

Zoekresultaten

  • Wat zijn de belangrijkste sleutelwoorden for de producten?
  • Hoevaak wordt er per maand gezocht naar primaire of gerelateerde producten? Wanneer u weet hoeveel er naar uw producten wordt gezocht, kunt u een goed beeld vormen over sales potentieel.
  • Hoe presteert de website in Google/Yahoo/Live bij deze zoekresultaten?
  • Welke inspanning is nodig om een goed resultaat te behalen, als dit al niet het geval is?
  • Hoeveel nog niet aangesproken potentieel is er te behalen in de zoekresultaten?

Omzetverhouding

  • Welke analyses worden nu uitgevoerd?
  • Wat is de huidige omzetverhouding?
  • Zijn er (eventueel) snelle oplossingen in het verkoopproces, om de omzetverhouding te verhogen.

Marketing potentieel

  • Hoe vinden de bezoekers u op dit moment?
  • Heeft de website RSS-abbonees of een mailinglijst-abbonees? Zo ja, hoeveel? Hoeveel activiteit is er op dat gebied?
  • Is er potentie op een samenwerkingsverband op te zetten? Sommige retailers genereren een hoog percentage van hun omzet door samenwerkingsverbanden.
  • Is het rendabel om te adverteren op andere websites of weblogs?

Een aantal vragen die u kunnen helpen om de waarde van uw online winkel te genereren. Pronamic wil u graag helpen om een rendabele/winstgevende webwinkel op te zetten of om uw huidige website te vernieuwen zodat deze weer aan de laatste eisen voldoet, op grafisch en technisch vlak. Wilt u meer weten of heeft u interesse in het ontwikkelen of aanpassen van een webshop neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Bron:

How do you value an online shop?

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?