Een favicon, belangrijker dan u denkt!

Remco 20 september 2007

Een favicon urlicon of paginaicoon, is volgens Wikipedia een icoon dat geassocieerd is met een website. Aangezien visuele elementen gemakkelijker zijn te herinneren, kunnen zij worden gebruikt om de aandacht van bezoekers te trekken. De favicon is te vinden in de adresbalk van uw browser. Dit icoon kan er voor zorgen dat uw website beter is te herkennen door uw bezoekers.

De grootste voordelen van een favicon zijn:

  • Herkenbaarheid in de adresbalk
    Zoals hierboven al gezegd, zorgt een favicon voor herkenbaarheid. Elke keer als een bezoeker uw pagina bezoekt krijgt deze het beeldmerk te zien. Dit is goed voor de herkenning, ook als dit beeldmerk ergens anders te zien is.
  • Favicon zichtbaar in de favorieten
    Een favicon helpt bezoekers sneller uw website te vinden in de favorieten. Bezoekers zullen sneller uw website nogmaals bezoeken omdat deze beter opvalt in de favorieten.
  • Favicon zichtbaar in de browsertabs
    Firefox en Opera, maar ook de nieuwe Internet Explorer maken tegenwoordig gebruik van tabbladen. Zo kunnen er binnen een browserscherm meerdere pagina’s geopend worden. Ook hier kan een favicon getoond worden. Een favicon valt sneller op en de website is daardoor ook sneller terug te vinden.

Het ontwerp van een favicon zou een eenvoudige taak kunnen lijken, toch is dit niet het geval om de volgende redenen:

  • Het ontwerp moet herkenbaar zijn
  • Het ontwerp moet eenvoudig zijn
  • De visuele identiteit moet ondersteund worden
  • Het favicon moet binnen een 16×16 pixel vlak ontworpen worden

De details van een favicon maken het icoon, een pixel te veel kan het icoon al tot een mislukking maken. De details dragen bij aan een succesvol icoon. Het maken van een favicon is een creatieve uitdaging die Pronamic graag aan gaat.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?