Stappenplan voor het opzetten van een website

Jan Lammert 15 juli 2007

Iedereen wil dat zijn website goed wordt bekeken en rendament levert. Vaak wordt er echter te weinig aandacht besteed aan het opzetten en onderhouden van een website.

Het opzetten van een goede website vergt veel voorbereiding. In veel gevallen worden er één of enkele personen aangewezen om het opzetten van een website te realiseren. Het volgende stappenplan geeft aan hoe u een website kunt opzetten. Voor het gemak gaan we er vanuit dat u al een domeinnaam heeft.

  1. Doel bepalen
  2. Strategie bepalen
  3. Budget bepalen
  4. Site bouwen
  5. Inhoud en onderhoud
  6. Organisatie
  7. Intern en extern bekendmaken

Doel bepalen

Voordat u een website gaat of laat maken, moet u eerst bepalen wat u er mee wilt bereiken. Internet kan het verkoopproces ondersteunen. De site kan ook gebruikt worden om producten via internet te verkopen, door middel van een webshop. Maar internet kan ook gebruikt worden om een relatie met klanten op te bouwen. De functies die de site heeft staan centraal. Doelen voor een website zijn bijvoorbeeld:

  • Hoeveel bezoekers moeten de site per dag bezoeken?
  • Wie bezoekt de site, wat is de doelgroep?
  • Wat wil ik qua informatie aanbieden?
  • Wat wil ik bereiken?

Strategie bepalen

Bij de strategiebepaling moeten een paar uitgangspunten in de gaten worden gehouden. Ten eerste moeten de wensen en het gedrag van de klanten duidelijk zijn. Om zo goed in te spelen op hun behoeftes. Van wezenlijk belang is ook het feit dat het initiatief altijd bij de klant ligt. Als een website niet bevalt, klikt hij snel door naar een andere site.

Budget bepalen *

De kosten van een website zijn sterk afhankelijk van het doel. Als een organisatie alleen een website wil om aanwezig te zijn op het web, kunnen de kosten varieren van duizend tot wel vijfduizend Euro. Als een organisatie via haar website wil verkopen kunnen de investeringen flink oplopen. Het maken van een website kent enkele grote kostenposten:

  • Uren voor het bouwen van de website;
  • Uren voor het leveren van de content (inhoud) en het actueel houden van de website;
  • Kosten om de website bekend te maken.

* Genoemde prijzen kunnen sterk varieëren en dienen alleen ter indicatie.

Website bouwen

Het is de vraag wie de website gaat ontwikkelen. Zo kan bijvoorbeeld Pronamic dat voor u doen. Wij nemen dan de gehele ontwikkeling voor onze rekening en betrekken hier u zo veel mogelijk bij. Van belang is een heldere structuur. Enkele belangrijke aandachtspunten voor een website:

  • De website moet een duidelijke structuur hebben
  • De website moet voldoen aan de W3C-standaarden
  • De huisstijl van de organisatie moet toegepast worden op de website.

Inhoud en onderhoud

Interactiviteit is essentieel bij internet. Zorg bij een actie de bezoeker voor een reactie. Zorg dat de inhoud van de website actueel blijft, door deze regelmatig te vernieuwen. Houd de bezoekers op de hoogte van nieuwtjes over uw organisatie, trends in de branche of andere onderwerpen waar uw doelgroep in geïnteresseerd is. Ook een online nieuwsbrief zorgt er voor dat men geregeld uw site bezoekt.

Organisatie

De relatie tussen website en de organisatie is essentieel. Hiermee wordt bedoeld dat de organisatie de op de website gemaakte afspraken op de website ook echt nakomt. Internet brengt een nieuw takenpakket. Er ontstaan nieuwe functies met eigen verantwoordelijkheden. Deze zijn:

  • Webbeheerder: Is verantwoordelijk voor het algemeen functioneren van internet. Houdt zich vooral bezig met algemene zaken en coördineert daarnaast het technische en inhoudelijk beheer. Ook is hij contactpersoon voor zowel interne als externe partijen;
  • Webmaster: Is verantwoordelijk voor het technische beheer en voor de uitvoerende kant. Bovendien is deze persoon vaak actief met het dagelijks beheer van internet, zoals het op de site plaatsen van nieuwe berichten en het oplossen van kleine technische problemen. Tegenwoordig worden steeds vaker een zogenaamd Content Management Systeem gebruikt om een website te onderhouden.

Intern en extern bekendmaken

Zodra een website klaar is, moet dit uiteraard wereldkundig worden gemaakt. Zo kunt u, uw bestaande klanten bijvoorbeeld een email sturen, adverteren in media of door middel van SEO uw website zo hoog mogelijk te krijgen bij zoekmachines.

Websites laten ontwikkelen door Pronamic

Zoals eerder genoemd, kunt u een website laten ontwikkelen door een extern bedrijf. Pronamic kan met en voor u het hele stappenplan volgen. Wij bespreken samen met u welk doel u wilt bereiken. Bepalen met u de te volgen strategie. Bij Pronamic weet u vooraf precies wat het u gaat kosten. Vervolgens ontwikkelt Pronamic de hele website voor u, van schets tot werkende website. U bepaald de inhoud en kunt kiezen of u de website zelf wilt onderhouden, d.m.v. een CMS, of dat u de website door Pronamic laat onderhouden. Tevens kan Pronamic u uitstekend van dienst zijn om uw website zowel intern als extern bekend te maken. Heeft u vragen of wilt u een offerte aanvragen. Bel ons op 0516 48 1200 of mail ons.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?