E-mail marketing

Jan Lammert 15 juni 2007

Eén van de producten die Pronamic aanbiedt, is de e-mailmodule. Met behulp van deze module bent u in staat om op eenvoudige wijze doelgroepen te segmenteren en deze een e-mail te sturen. Het sturen van een goede e-mail is heden ten dage niet eenvoudig. Uw klanten krijgen per dag vaak al verscheidene reclame e-mails. Het is daarom van belang dat uw e-mail wel wordt gelezen. Daarom krijgt u van Pronamic een aantal gratis tips zodat u ervoor kunt zorgen dat uw e-mailmarketing succesvol wordt:

  • Zorg voor een korte maar duidelijke onderwerpregel. E-mailmarketingbureau Return Path heeft onlangs onderzoek verricht naar de onderwerpregel. Wat uit het onderzoek blijkt, is dat bij een slechte onderwerpregel de e-mail ook veel slechter wordt gelezen. Zorg daarom ervoor dat een onderwerpregel uit maximaal 50 karakters bestaat, uw lezer nieuwsgierig wordt en dat de titel een juiste indruk van de informatie geeft die in uw e-mail is te lezen.
  • Zorg dat de e-mail persoonlijk is. Wanneer u uw klanten een e-mail verstuurt, ervaart de klant dit als iets persoonlijks. Via de e-mail kunt u daardoor ook een redelijk persoonlijke band met de klant krijgen. U moet dan wel aan een paar voorwaarden voldoen: zo moet u uw e-mail personaliseren en de e-mailadressen in doelgroepen segmenteren. Stuur uw klanten dus alleen maar informatie die ze willen weten en spreek ze aan met hun eigen naam.
  • Uw e-mail moet eenvoudig te lezen zijn. Klanten willen in een relatief korte periode een algemene indruk krijgen van de informatie die in de nieuwsbrief staat. Zorg daarom voor een korte inleiding en maak gebruik van kopjes. Probeer de hoeveelheid tekst in de nieuwsbrief zoveel mogelijk te beperken. Eventueel kunt u dit ook bereiken door links op te nemen in uw nieuwsbrief waarop klanten kunnen klikken als ze nog meer informatie nodig hebben. Ook helpt het als uw belangrijke woorden vet maakt. Daarnaast blijkt dat opsommingen goed worden gelezen.
  • Regelmaat. Regelmaat is een belangrijke succesfactor. Uit onderzoek blijkt dat klanten het waarderen als een e-mail met een vaste regelmaat in hun postvak verschijnt. Bedrijven die regelmatig een nieuwsbrief schrijven komen betrouwbaarder over en de nieuwsbrieven worden vaker gelezen.
  • Zorg voor een duidelijke afzender. Zoals wij al eerder meldden, wordt het ontvangen van een e-mail al snel als iets persoonlijks ervaren. Zorg daarom ook voor een persoonlijke afzender. Dus geen onduidelijk e-mailadres maar een persoonlijk e-mailadres als afzender. Dit hoeft overigens niet per definitie te betekenen dat het e-mailadres aan 1 persoon is gekoppeld.

Met deze vijf tips bent u al een aardig eind op weg voor het schrijven van een goede nieuwsbrief. Er zijn echter nog veel meer zaken waar u rekening mee moeten houden: een goed analyseerprogramma, actief taalgebruik, etc. Wanneer u na het lezen van dit nieuwsbericht nieuwsgierig bent geworden dan kunt u contact opnemen met Pronamic. Wij helpen u dan graag persoonlijk verder!

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?