Zoekmachine optimalisatie: een inleiding.
Zoekmachine optimalisatie is en wordt steeds belangrijker. Internet wordt steeds meer een hele grote winkel. De zoekmachine fungeert als belangrijkste etalage. In Nederland wordt veel gebruik gemaakt van de zoekmachine Google. Dit artikel gaat over zoekmachine optimalisatie. Wikipedia beschrijft zoekmachine optimalisatie als volgt: het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de reguliere zoekresultaten van een zoekmachine.
Dit artikel gaat over zoekmachine optimalisatie en hoe u in 3 stappen hoger komt bij de zoekmachine. Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen over zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact met ons op.
- Zoekmachine optimalisatie zelf doen?
- Waar is uw positie van afhankelijk?
- Stap 1 Zoekmachine optimalisatie: De voorbereiding.
- Stap 2 Zoekmachine optimalisatie: Hoe wordt mijn website leesbaar?
- Stap 3 Zoekmachine optimalisatie: Hoe wordt mijn website belangrijk?
- Tot slot.
Zoekmachine optimalisatie zelf doen?
Zoekmachine optimalisatie is prima zelf te doen wanneer u voldoende tijd en kennis hebt. Ook moet u het leuk vinden om er regelmatig mee bezig te willen zijn. Mocht u het aan tijd, kennis of plezier ontbreken voor zoekmachine optimalisatie dan kunt u contact opnemen met Pronamic. Pronamic helpt u dan verder om uw website zo goed mogelijk te optimaliseren.
Waar is uw positie van afhankelijk?
Eenvoudig gezegd is uw positie van twee factoren afhankelijk. Beide factoren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is daarom raadzaam om beide factoren zoals hieronder beschreven staan uit te voeren.
De eerste factor waar uw positie bij de zoekmachine van afhankelijk is, is hoe goed de zoekmachine uw website kan lezen. Dit klinkt logisch maar valt in de praktijk vaak tegen. Wanneer de zoekmachine uw website niet goed of maar gedeeltelijk kan lezen dan weet Google ook niet waarover uw website gaat. Om weer de metafoor te gebruiken over het boek en de etalage: is uw website niet te lezen dan is dat te vergelijken met een boek dat wel in de etalage staat maar waarvan niemand de tekst kan lezen. In de paragraaf: Hoe wordt mijn website leesbaar? worden een aantal tips gegeven hoe u ervoor kunt zorgen dat de zoekmachines uw website wel kunnen lezen.
Met het verhogen van de leesbaarheid heeft u ervoor gezorgd dat de zoekmachine weet op welke pagina de informatie is te vinden. Nu moet u ervoor zorgen dat uw boek (website) door de boekhandel belangrijk genoeg gevonden wordt voor een extra mooie plaats. Hoe u ervoor kunt zorgen dat uw website belangrijk wordt gevonden kunt u lezen in de paragraaf: Hoe wordt mijn website belangrijk? Het belangrijk maken van uw website is dus de tweede factor van belang voor het positioneren van uw website
Stap 1 Zoekmachine optimalisatie: De voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Ook dit gezegde is van toepassing bij zoekmachine optimalisatie. Uiteraard wil u zo snel mogelijk beginnen met zoekmachine optimalisatie maar voor u begint moet u zich een aantal zaken afvragen:
- Heb ik voldoende tijd ingepland om de komende tijd bezig te kunnen met zoekmachine optimalisatie? Vooral in de beginperiode vergt het optimaliseren veel tijd. Daarna bent u, afhankelijk van het aantal zoekwoorden, minimaal een half uur per week kwijt aan het optimaliseren.
- Welke zoekwoorden vind ik belangrijk? Het kiezen van de juiste zoekwoorden is erg belangrijk, evenals de hoeveelheid. Persoonlijk zou ik u adviseren om de eerste keer niet meteen teveel zoekwoorden te optimaliseren. Wanneer u begint met een 3-5 zoekwoorden heeft u al voldoende werk. Ook het kiezen van de juiste zoekwoorden luistert nauw. Wanneer u de juiste zoekwoorden hebt gekozen verhoogt dit enorm de effectiviteit van uw inspanningen. Wat zijn goede zoekwoorden? Goede zoekwoorden zijn de woorden waarop uw (toekomstige) klanten zoeken. Denk goed over deze zoekwoorden na en probeer niet teveel technische termen te benoemen. Klanten hebben vaak minder kennis over uw product of dienst en zullen daarom vaak minder beroepsspecifieke zoektermen gebruiken. Hou er verder rekening mee dat de zoekwoorden passen bij uw bedrijf. Bent u bijvoorbeeld een exclusief bedrijf dan moet u niet als zoekwoord ‘goedkoop’ gebruiken. U genereert misschien wel veel bezoekers maar deze bezoekers zullen niks bij u bestellen. Zoekwoorden zoals sex, paris hilton e.d. zijn daarom ook uit den boze.
- Heeft u al een goed analyseerprogramma? U wilt toch graag weten of uw inspanningen zinvol zijn? Maak daarom gebruik van een goed analyseerprogramma. Mocht u nog geen analyseerprogramma hebben overweeg dan om gebruik te maken van Google Analytics. Met dit gratis programma kunt u precies de resultaten bekijken van uw positioneerwerk. Resultaten die u kunt bekijken zijn: de woorden waarop gezocht is, hoelang een pagina is bezocht, welke pagina’s vaak als instappunt of uitstappunt fungeren, enz. Voor meer informatie over Google Analytics kunt u ook het eerder verschenen nieuwsbericht hierover lezen.
Stap 2 Zoekmachine optimalisatie: Hoe wordt mijn website leesbaar?
De tweede stap van zoekmachine optimalisatie is het goed leesbaar maken van de website. Een zoekmachine beschikt over een robot. Deze robot probeert de hele website te doorzoeken, dit wordt ook wel spideren genoemd. Als een robot een bezoek heeft gebracht aan een website dan weet hij als het goed is welke informatie er op de website staat. Er zijn echter een aantal zaken die het zoeken (spideren) bemoeilijken. Probeer daarom de volgende zaken te vermijden:
- Gebruik van Flash. Flash is een programma dat afbeeldingen beweegbaar kan maken. Zoekmachines kunnen Flash niet lezen. Een website geheel gemaakt in Flash is dus niet aan te raden. Flash mag alleen gebruikt worden in delen die niet door de zoekmachines hoeven te worden gelezen. Dit kan bijvoorbeeld een plaatje in de header (bovenste gedeelte van de website) zijn.
- Gebruik maken van frames. Sommige websites zijn gebouwd met behulp van frames. Een website gebouwd met frames is niet alleen een verouderde website, maar voor robots is het ook lastig om alle pagina’s van de website te vinden.
- Dode links. Uw interne links moeten naar de juiste pagina’s wijzen. Zorg er daarom voor dat uw interne links naar het juiste adres verwijzen.
- Te diepe structuur. Een te diepe structuur is niet goed. Probeer ervoor te zorgen dat de bezoeker in twee muisklikken bij de juiste informatie kan komen. De spider kan dan ook eenvoudig de juiste informatie bereiken.
Wat moet u wel doen? Voor een goede leesbaarheid van uw website is het van belang om de volgende zaken goed voor elkaar te hebben:
- Een website bouwen volgens de W3C standaarden. Een website gebouwd volgens de standaarden is vaak beter te lezen door de spiders. U kunt zelf eenvoudig controleren of uw website aan deze standaarden voldoet. Het enige wat u moet doen, is gaan naar de website van het W3C.
- Toevoegen sitemap. Een website zonder sitemap is geen groot probleem. Er zijn echter programma’s van zoekmachines die speciaal zoeken naar mappen getiteld ‘sitemap’. Wanneer u een sitemap heeft, is de kans groter dat een zoekmachine sneller en vollediger uw website leest. Ook wijzigingen worden sneller door de zoekmachine ontdekt.
- Laat uw website bouwen met behulp van CSS en HTML. Een website op deze wijze gebouwd is het best te lezen door de zoekmachines. Begint u het te technisch te vinden? Neem dan contact op met Pronamic. Wij leggen deze technieken graag uitgebreider aan u uit.
- Geef uw afbeeldingen een alternatieve tekst mee. Google en andere zoekmachines willen graag weten welke afbeeldingen erop uw website staan. De enige manier hoe een zoekmachine hierachter kan komen is door een alternatieve tekst (soort beschrijving) aan de afbeelding mee te geven. U kunt eenvoudig controleren of uw afbeelding een alternatieve tekst heeft. Het enige wat u hoeft te doen is met de muis over de afbeelding heen te gaan. Als het goed is, verschijnt er dan automatisch een beschrijving van de afbeelding.
Stap 3 Zoekmachine optimalisatie: Hoe wordt mijn website belangrijk?
Net zoals elk ander bedrijf heeft een zoekmachine klanten. Deze klanten wil zij zo tevreden mogelijk houden. Dit wordt gedaan door de klanten een zo goed mogelijk product aan te bieden. Een zoekmachine wil klanten dus informatie aanbieden waar de klant naar op zoek was. Wanneer u dit tijdens de optimalisatie blijft bedenken dan kan u logischerwijs al een aantal manieren bedenken hoe u hoger kunt komen. Uiteraard geef ik u ook wat tips mee. Voordat ik dat doe wil ik u ook een aantal zaken vertellen die u vooral niet moet doen:
- Woorden verbergen in de achtergrond. Er zijn bedrijven die zoekwoorden in de achtergrond van de pagina verstopten door ze dezelfde kleur mee te geven als de achtergrond. Als Google hierachter komt krijg u onherroepelijk een ban. Grote ondernemingen zoals BMW en de Trouw is dit al overkomen.
- Alles waar het woord ’teveel’ voor kan. Teveel keywords, teveel gebruikmaken van zoekwoorden in de tekst. Een zoekmachine heeft meestal snel door wanneer u iets ’teveel’ doet met als enig doel een hoge positie bij de zoekmachine. Wanneer een zoekmachine dit eenmaal door heeft dan wordt u zonder pardon een stuk lager gewaardeerd.
Wat moet u dan wel doen? Hierbij een aantal tips:
- Vernieuw uw website regelmatig. Een zoekmachine gaat ervan uit dat een website die regelmatig wordt bijgewerkt betere informatie verschaft dan een website waarbij dit niet gebeurd. Automatisch wordt daarom een website die regelmatig wordt bijgewerkt hoger gewaardeerd en dus gepositioneerd. Let wel op, een artikel van twee jaar oud op een website die regelmatig wordt bijgewerkt is niet erg. Een artikel van twee jaar oud op een website die nooit is bijgewerkt wordt wel lager gewaardeerd.
- Zorg voor inkomende links. Ervaring leert ons dat vooral een link op een website die met uw onderwerp te maken heeft belangrijk wordt gevonden. Bent u accountant? Zorg er dan voor dat een link van uw website op een website staat die gaat over accountancy. Op veel pagina’s kunt u uw link gratis aanmelden. Vooral op veel verzamel- en beginpagina’s is dat mogelijk. Een andere wijze om ervoor te zorgen dat er vaak naar uw website wordt gelinkt, is door ervoor te zorgen dat uw website interessante informatie bevat. Als u bijvoorbeeld op uw website 5 tips geeft over hoe men geld kan besparen dan zal er veel naar uw website worden gelinkt.
- Zorg ervoor dat uw zoekwoorden terug te vinden zijn. Zoekmachine optimalisatie kan men vergelijken met een potje scrabble. Hoe vaker de zoekwoorden terug te vinden zijn hoe meer punten u kunt krijgen. Let er echter wel op dat de zoekwoorden niet meer dan 10% van uw tekst gaat uitmaken. Gebeurt dit wel dan is de kans aanwezig dat een zoekmachine dit juist als negatief waardeert. Waar moeten uw zoekwoorden terug te vinden zijn? Belangrijk is dat de zoekwoorden te vinden zijn in het internetadres en de titel van de website. Daarnaast is het ook belangrijk dat het zoekwoord terug te vinden is in de h1. Extra punten kan men verdienen wanneer het zoekwoord regelmatig terug te vinden is in de tekst. Met name in de eerste paragraaf moet het zoekwoord een regelmatig onderdeel zijn van de totale tekst.
Tot slot
Tot slot: zoekmachine optimalisatie is een continu proces. Niet alleen moet u bereid zijn om er elke week mee bezig te gaan, ook veranderen de spelregels regelmatig. In totaal zijn er zo’n 140 factoren waarom uw website hoger kan komen bij de zoekmachines. Aan de meeste factoren kunt u echter niet veel doen. Aantal bezoekers op uw website, aantal jaren dat uw website bestaat zijn bijvoorbeeld factoren waar u geen of weinig invloed op hebt. Wanneer u uw website optimaliseert aan de hand van de tips die in dit artikel staan vermeld dan hebt u al 70% van het maximale te behalen resultaat bereikt. Houd er echter rekening mee dat bepaalde factoren minder belangrijk worden of kunnen wijzigen. Daarom moet u altijd vanuit de gedachte werken: Hoe zorg ik ervoor dat mijn bezoekers de beste informatie krijgen?
Mocht u na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, aarzel niet en neem vrijblijvend contact op met Pronamic. Wij helpen u graag verder!