Bij het maken van een website komt veel kijken: het technische gedeelte moet in orde zijn, de website moet snel laden en de website moet gemakkelijk te navigeren zijn. Ook het grafische aspect is erg belangrijk een goede lay-out in combinatie met het juiste gebruik van tekst zorgen ervoor dat mensen blijven hangen op de website. Een belangrijk punt om rekening mee te houden bij het maken van een ontwerp zijn de kleuren. Kleuren hebben een op zichzelf staande betekenis waarbij bepaalde gevoelens en emoties worden opgeroepen. Het is daarom belangrijk voor designers om te weten welke boodschap er achter elke kleurtoon schuilt.
Rood is de warmste kleur, vol van passie en energie: de kleur van romantiek, liefde en enthousiasme. Rood grijpt de aandacht, heeft een alarmerende werking maar is ook vol van charme. Het is een mix van gemengde gevoelens en sensaties. Een goede webdesigner begrijpt de kracht van rood, hij of zij weet waar je deze kleur kunt gebruiken, hoeveel rood de verkoopkracht stimuleert en hoe teveel rood bezoekers wegjaagt. Probeer eens te ontdekken hoe rood in het dagelijkse leven wordt gebruikt. Posters voor uitverkoop zijn vaak rood, een rode Ferrari wil iedereen wel, een rode roos is een passievolle manier om iemand liefde te betonen, een rode vlag wordt vaak geassocieerd met oorlog. Rood betekent kracht, het inspireert en motiveert.
Net als rood, is oranje warm, blij en vol van leven. Het is de kleur van vuur en licht. Oranje wordt vaak gebruikt voor websites in de voedselindustrie, maar ook veel in de elektronische sector omdat het staat voor licht en energie.
Geel is een kleur met dubbele gevoelens. Het is een blijde en een inspirerende kleur maar veel mensen associëren het met zwakte en jaloezie. Met geel moet je voorzichtig zijn in de webdesign, het moet al helemaal nooit gebruikt worden als letterkleur op een witte achtergrond.
Groen staat voor de natuur, puurheid en frisheid. Het symboliseert hoop en groei. Deze kleur zie je vaak bij producten met een natuurlijke basis zoals natuurlijke voeding, natuurlijke geneesmiddelen, en bepaalde cosmetica zoals shampoos. Voor de laatste wordt vaak een frisse limoen groen gebruikt. Vooral grote bedrijven zoals Yves Rocher en Garnier gebruiken veel groen in hun webdesign omdat ze producten verkopen met natuurlijke plantenextracten. Groen kan ook verkeerd gebruikt worden waardoor het juist weer een negatieve nasmaak krijgt. Bij groen wordt ook vaak aan geld gedacht en veel groen wordt geassocieerd met hebzucht of vergif.
Blauw is een standaard zakelijke kleur. Marine blauw of donker blauw wordt vaak gebruikt voor zakelijke logo’s, zakelijke kleding en ga zo maar door. Zelfs ziekenhuizen en gezondheidssites gebruiken blauw voor hun design. Lichtblauw symboliseert blijheid en de hemel terwijl sommige blauwe tinten juist depressief over komen. Met blauw moet je dus ook oppassen in de webdesign.
Paars is een exotische en koninklijke kleur en wordt vaak geassocieerd met overvloed, spiritualiteit en meditatie. Deze kleur wordt zelden in de webdesign gebruikt omdat het lastig te combineren is met andere kleuren. Het wordt vaak gebruikt voor advertenties en banners omdat het een kleur is die de aandacht opeist en tot actie verleidt.
Wit is geen kleur, maar is de manifestatie van alle kleuren gecombineerd als één enkele kleur. Wit wordt geassocieerd met puurheid, goddelijkheid, bescheidenheid en eenvoud. Wit is voor webdesign een goede keus. Hoewel in de echte wereld wit alleen gebruikt kan worden moet het online vaak aangevuld worden met andere kleuren voor een beter geheel.
Als laatste, zwart. Zwart betekent de afwezigheid van wit en de afwezigheid van alle kleuren. Over het geheel gesproken heeft zwart vaak negatieve betekenissen (dood, verdriet en zonde). Maar in de praktijk is zwart een zeer elegante kleur en gecombineerd met de juiste kleuren kan het een vooruitgang voor uw website betekenen. In ieder geval wordt zwart vaak gebruikt als de standaard letterkleur.