Het effect van internet op consumenten en winkeliers

Jelke 8 april 2007

Onlangs heeft het Ruimtelijk Planbureau een rapport gepubliceerd met daarin een onderzoek naar winkelen in het internettijdperk. Binnen dit rapport doen ze onderzoek naar wat het effect van e-commerce is op het winkelende publiek en de winkeliers. Er wordt specifiek gekeken naar de b2c (business-to-consumer) relatie.

Uit het rapport blijkt dat er in 2006 ongeveer 6,6 miljoen mensen producten of diensten via het internet hebben gekocht. In 2001 waren dit er nog maar 2,5 miljoen mensen. Het afgelopen jaar deed de winkelier gemiddeld 225 euro aan inkopen via het internet. Niet elke branche wordt beter van het internet. De aanbieder van dagelijkse huishoudelijke producten heeft nauwelijks nadeel van het internet. Echter de aanbieders van niet dagelijkse en grote aankopen hebben wel degelijk nadeel van het internet.

Het internet wordt als een informatiekanaal gebruikt. Producten worden vergeleken op prijs, kwaliteit en overige specificaties. Er zijn zelfs websites die automatisch de goedkoopste aanbieder via internet zoeken. Er is dan minder sprake van impuls aankopen wat voor de aanbieder een lagere omzet betekent. De toename van het winkelen op internet wil niet zeggen dat de winkelbezoeken zullen dalen. Consumenten doen meerdere inkopen per winkelbezoek, daar verandert een internetaankoop niets aan.

Het internet is een erg grote rol gaan spelen in de samenhang tussen consumenten en winkeliers. Het is positief voor de consument, winkeliers zullen met elkaar online moeten concurreren om de laagste prijs en de beste kwaliteit te leveren. De consument hoeft alleen achter de computer te stappen en te zoeken naar het gewenste product. De goedkoopste aanbieder zal dan waarschijnlijk winnen.

Rapport: Winkelen in het internettijdperk

Bron: Ruimtelijk Planbureau

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?