SEO checklist, deel 2

Remco 3 maart 2007

Dit is het tweede deel van de SEO checklist. Net als in het eerste deel wil ik nog wat vertellen over het toepassen van sleutelzinnen en sleutelwoorden. Er komen ook nog een aantal andere belangrijke aspecten aan bod die een grote rol spelen voor de positie van uw website in zoekmachines.

  1. Gebruik sleutelzinnen binnen de <heading> elementen

    Probeer de <h1> elementen zo dicht mogelijk bij de opening van het <body> tag element te zetten. Sommige zoekmachines hechten hogere waarde aan de content die bovenaan staat.

  2. Gebruik sleutelzinnen in links

    Gebruik sleutelzinnen in het <title> attribuut van links.

  3. Gebruik sleutelzinnen binnen het <alt> attribuut van afbeeldingen

    De <alt> attributen worden ook gelezen door zoekmachines. Zorg ervoor dat hier de juiste informatie instaat, die te maken heeft met de desbetreffende afbeelding.

  4. Wees zoekmachine vriendelijk

    Perfecte sleutelwoorden, sleutelzinnen en prachtige inhoud staan niet garant dat zoekmachines de toegang hebben uw website te indexeren. Het is aan te raden om bijvoorbeeld deze checklisten te gebruiken om een zo goed mogelijke opgebouwde website te realiseren.

  5. Vermijd het gebruik van een intro pagina

    Op sommige websites komt u eerst op een pagina die een grote foto of animatie bevat, waarna u door middel van een link naar de uiteindelijke site gaat. Zo’n pagina bevat vaak geen teksten en zoekmachines kunnen deze pagina’s daarom ook niet indexeren.

  6. Zorg voor een balans tussen tekst en afbeeldingen

    Professionele foto’s kunnen een toegevoegde waarde voor uw website zijn. Het is echt niet nodig om afbeeldingen te vermijden. Zorg ervoor dat de afbeeldingen bij de inhoud horen en plaats dan zinvolle teksten in de <alt> attributen zodat de zoekmachines ook in de afbeeldingen kunnen zoeken.

  7. Zorg voor zoekmachine vriendschappelijke HTML tekstnavigatie.

    Zoekmachines volgen HTML links. Wanneer u gebruik maakt van juiste HTML links zullen de zoekmachines deze ook volgen. Als een van de links verandert wordt het aangeraden om server side redirects toe te passen zodat de zoekmachines direct worden geleid naar de juiste pagina.

  8. Gebruik externe CSS en javaScript

    Zoekmachines lezen de HTML code van een website van boven naar beneden. Het feit is dat veel zoekmachines meer waarde hechten aan de tekst die bovenaan een pagina staat. Bovenaan zouden zoveel mogelijk sleutelzinnen en sleutelwoorden moeten worden opgenomen en geen javascript en CSS code.

  9. Bouw uw website volgens een vaste structuur op en scheid content van de presentatie.

    Zoekmachines gebruiken gestructureerde HTML code om te begrijpen waar de content op uw webpagina over gaat. Een zoekmachine geeft meer gewicht aan bijvoorbeeld content in de <heading> elementen. Het heeft echter geen zin om alle content binnen deze elementen te plaatsen. Sterker nog, dit gaat vaak in uw nadeel werken. Het risico bestaat dat uw website volledig uit de databases van de zoekmachines verwijderd wordt.

  10. Voeg een sitemap aan uw website toe

    Het toevoegen van een sitemap die alle hoofdpagina’s met elkaar verbindt, zorgt er voor dat zoekmachines uw content sneller vinden. Ook de bezoekers van uw website kunnen zo bepaalde pagina’s sneller vinden.

Binnenkort kunt u natuurlijk een derde deel van deze serie verwachten.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?