Zeven gewoontes van een succesvolle webdesigner

Jelke 18 februari 2007

Wat onderscheidt een goede webdesigner van een ‘gewone’ webdesigner? Dat is de vraag die ik in dit artikel wil gaan behandelen. Ik ga zeven gewoontes bij langs die een succesvolle webdesigner in ieder geval zou moeten handhaven.

Hou van wat je doet

Hier ben ik het volledig mee eens. Wanneer je niet van je werk houdt, hoe kun je dan leuke dingen doen en maken? In eerste instantie zal het nog wel gaan, maar gaandeweg zal de motivatie afnemen. Wanneer dat het geval is, zal je werk er zeker onder lijden. Je zult zo nu en dan eens een wat minder leuk project moeten doen en zo nu en dan eens moeten stressen. Allemaal redenen die je motivatie en creativiteit kunnen beïnvloeden.

De beste manier om gemotiveerd en creatief te blijven tijdens het werk, is te kijken naar de projecten die jou aanspreken. Projecten waarbij jij een bijdrage kunt leveren of die uitdagend zijn. Proactief zijn en kijkend naar de ervaring die een klant met jouw bedrijf heeft of kan krijgen, zorgt altijd voor een positieve invloed om de creativiteit weer leven in te blazen.

Blijf leren

Een webdesigner is nooit uitgeleerd! Vanaf het begin van het (commerciële) internet, is het web altijd blijven vernieuwen. Door nieuwe technologieën wordt steeds meer mogelijk. Om jezelf te onderscheiden moet jij op de hoogte blijven van die nieuwe technologieën. Wanneer je niet bij blijft zullen anderen klaar staan om jouw plaats in te nemen!

Specialiseer

Elke organisatie is uniek, heeft z’n eigen gewoonten en een eigen cultuur. Zo heeft ook iedere webdesigner zijn/haar eigen voorkeuren. De één houdt van strak, de andere van kleurrijk. Wil een webdesigner zich onderscheiden zal hij/zij zich moeten specialiseren op één gebied. Hier kun je echt je talenten in kwijt en kun je met projecten laten zien dat alleen jij dat kunt. Waar je echt je talenten kwijt kunt en wilt projecten laten zien zoals alleen jij dat kan.

Realiseer een subliem portfolio

Zorg er ten eerste voor dat jouw producten zeer goed zijn, op zowel grafisch als technisch vlak. Met deze producten kun een goede portfolio samenstellen, waar je leuke en goede klanten mee kunt overhalen. Goede en bekende klanten in combinatie met grafisch en technisch goede websites maken van jouw portfolio iets subliems.

Netwerk als een gek

Zonder contacten, zul je weinig aan je portfolio hebben. Je zal dus moeten netwerken.
Laat bedrijven, organisaties, e.a. weten dat jij er bent! Het klinkt misschien gek, maar het is uiterst belangrijk dat men je ziet en je weet te vinden. Mond-tot-mond reclame is nog steeds de beste reclame!

Manage je tijd

Je tijd goed indelen is zeer belangrijk. Wanneer je meer opdrachten aanneemt dan je aan kunt, wordt tijd een probleem. En probeer altijd nog wat tijd over te houden voor die last-minute opdrachten die er altijd tussendoor komen. Stel daarom een planning op, voor jezelf maar ook voor de klant. Zodat jij en de klant weten wanneer je iets kunt verwachten. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Bouw aan je reputatie

Als laatste, maar zeker niet de minste! Bouw een reputatie op in jouw omgeving.
Laat bedrijven weten dat jij er bent en laat zien wat je kunt! Zodat jouw naam het eerst wordt genoemd wanneer het ter sprake komt over internet gerelateerde producten.

Pronamic

Wilt u zeker weten dat uw website zowel grafisch als technisch goed wordt ontwikkeld.
Neem dan snel contact op met Pronamic. Wij willen u graag helpen bij het ontwikkelen van uw website, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en maken vooraf een planning.

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?