SEO checklist, deel 1

Karel-Jan 17 januari 2007

SEO betekent zoals u misschien wel weet search engine optimalisation. In het Nederlands wordt ook wel over zoekmachine optimalisatie gesproken. Een website optimaliseren voor zoekmachines is een onderdeel wat bij het begin tot het eind van het ontwikkelingsproces aanwezig moet zijn. Steeds meer bedrijven beginnen het doel van zoekmachine optimalisatie te zien. U wilt immers natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk bij de zoekmachines komen te staan. In de artikelen Trucjes om hoger bij Google te komen, Zo wordt uw website wel gevonden en Zoekmachine optimalisatie is de SEO materie ook al enigsinds behandeld. In dit artikel wil ik er nog wat dieper op in gaan. U kunt dit zien als een checklist die Pronamic gebruikt om uw website te optimaliseren. Er zijn namelijk ontzettend veel aspecten waarmee rekening gehouden moet worden. In dit het eerste deel van de SEO checklist wil ik er tien behandelen.

  1. Bedenk voor de start van het ontwikkelproces de SEO strategie

    Het is belangrijk dat er voor en tijdens het ontwikkelen van een website SEO in gedachte wordt gehouden. Het is erg tijdrovend wanneer aan het eind van het ontwikkelproces de website pas geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachines. Pronamic bouwt daarom een zoekmachine vriendelijke website vanaf het begin.

  2. Wend andere middelen aan om uw website op de markt te brengen

    Met deze andere middelen doel ik vooral op adverteren. Er zijn verscheidene manieren van adverteren waardoor de ranking bij zoekmachines verhoogd kan worden. Denk hierbij aan betalen per klik advertenties en wederkerige link campagnes. Afhankelijk van uw budget kan u een keuze maken waar en hoeveel u wilt adverteren.

  3. Doe onderzoek naar de sleutelwoorden en sleutelzinnen alvorens de ontwikkeling van de website

    Wanneer de sleutelwoorden en sleutelzinnen van te voren vastgesteld zijn kunnen deze tijdens de ontwikkeling direct toegepast worden. Het is sowieso erg belangrijk om van tevoren goed na te denken over de sleutelwoorden en zinnen omdat deze de basis vormen voor de SEO.

  4. Probeer zoveel mogelijk sleutelzinnen te gebruiken in plaats van sleutelwoorden

    Losse woorden worden veel ingevoerd door webgebruikers. Het is erg moeilijk om alleen maar op een los sleutelwoord gevonden te worden tenzij het een erg uniek woord is. De beste resultaten zullen bereikt worden door gebruik te maken van sleutelzinnen.

  5. Gebruik langere woorden en meervouden

    Als er meervoudsversies van de sleutelwoorden en sleutelzinnen gemaakt worden, zal de website gevonden worden op de enkelvoud en meervoud van het bepaalde woord.

  6. Richt uw aandacht op een paar specifieke sleutelzinnen voor elke webpagina

    De sleutelzinnen die voorkomen in broodkruimelnavigatie, productnamen en beschrijvingen hebben vaak een extra grote invloed op de positie in zoekmachines.

  7. Creëer sleutelzinrijke tekstinhoud

    Identificeer allereerst de hoogste twee of drie sleutelwoorduitdrukkingen die de potentiële bezoekers zouden gebruiken om uw website te vinden. Zorg er daarna voor dat u deze sleutelwoorden en zinnen altijd weer gebruikt wanneer u een tekst voor de website schrijft. Houdt in uw achterhoofd dat kopjes en titels door sommige zoekmachines als belangrijker worden geïnterpreteerd.

  8. Integreer sleutelwoorden en sleutelzinnen in de informatiearchitectuur van uw website

    Het onderzoek naar de sleutelwoorden en zinnen kunnen een belangrijk onderdeel zijn van welke woorden en zinnen u gebruikt in de informatie architectuur van de website. U zou bijvoorbeeld sleutelwoorden en sleutelzinnen in uw globale en lokale navigatie, uw categorie-etiketten en interne links kunnen gebruiken.

  9. Gebruik geconcentreerde sleutelzinnen binnen het <title> element van elke webpagina

    Momenteel is het creëren van sleutelzinrijke teksten voor het <title> element erg belangrijk. Bijna alle zoekmachines hechten namelijk erg hoge waarde aan dit element. Gebruik sleutelzinnen die de meeste mensen in zoekmachines zouden kunnen intypen om uw website te vinden.

  10. Gebruik uw sleutelzinnen binnen het <meta descripton> element

    Veel van de zoekmachines gebruiken het <meta> element als beschrijving van een website bij de resultaten van een zoekopdracht. Het geeft geen waarborg dat het uw positie binnen een zoekmachine positief beïnvloed, toch raad ik wel aan om de sleutelzinnen ook in het meta description element te gebruiken.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?