De kracht van adverteren

Leo 26 november 2006

Wat bepaalt de kracht van advertenties in dagbladen of magazines? De creativiteit van de uiting? De positie in het blad? De plaats op de pagina? Het gebruik van kleur? De grootte van de advertentie? De wijze waarop de adverteerder de consument probeert te overtuigen?

De bovengenoemde aspecten zijn allemaal van belang voor het bereik van uw advertentie(s). In het artikel Crossmedia zijn we in gegaan op het aanbieden van content via meerdere kanalen / mediums. In dit artikel gaan we verder in op het adverteren in dagbladen, magazines e.d.

Positie en formaat

Wanneer een advertentie helemaal achterin een krant of magazine staat, zal het bereik minder groot zijn, dan wanneer de advertentie mooi voorin staat. Echter zit er één maar aan deze redenering. Hoe verder achterin een lezer in een dagblad of magazine komt, des te meer oog heeft de lezer voor advertenties. Dit komt doordat de advertenties achterin vaak groter zijn dan voorin. Dit houdt dus in dat het bereik wat men voorin laat liggen, achterin weer kan opheffen, door een grotere advertentie te plaatsen.

Ook het type pagina heeft invloed op het bereik van een advertentie. Zo hebben de voor- en achterpagina het grootste bereik en dan de binnenpagina’s. Ook scoren advertenties beter op een advertentiepagina dan op een redactiepagina.

Als u het bereik van uw advertentie groter wilt laten worden, houdt dan rekening met de positie en de grootte van de advertentie.

 

Kleur en creativiteit

Wat naast de positie en het formaat van de advertentie belangrijk is, is de vormgeving en het gebruik van kleur. Als uw advertentie niet opvalt tussen de andere advertenties, heeft u niks aan het adverteren. De vormgeving van de advertentie is daarom erg belangrijk.

Qua vormgeving behoort een advertentie natuurlijk binnen uw huisstijl te passen. Het kleurgebruik moet aansluiten bij het bedrijfslogo, en als het even kan, moet de lay-out aansluiten bij de andere media uitingen, zoals bijvoorbeeld een website. Zo wordt de herkenbaarheid van uw bedrijf / organisatie beter.
Zo worden advertenties waar een logo in staat beter bekeken dan die waar geen logo in staat.

Grondvormen

In reclame wordt gebruik gemaakt van een aantal grondvormen, waarop kan worden gevarieerd, zodat iedere reclame-uiting toch weer een beetje anders is dan de vorige. Zo blijft u uw advertenties vernieuwen, maar blijft u duidelijk herkenbaar. In de kern is het vrijwel altijd een herhaling van iets wat al vaak is toegepast. Er worden acht grondvormen onderscheiden:

  • mededelingen (rechtstreekse presentatie van feiten)
  • displays (tonen van producten als in een etalage)
  • associatietransfers (merk wordt geassocieerd met een ander object met de bedoeling dat associaties worden overgedragen)
  • lesjes (verklaringen, argumenten)
  • drama (levensechte situatie waarbij de kijker toeschouwer is)
  • amusement (als vorm wordt de inhoud van de uiting uitgestraald)
  • fantasie (animatie/speciale technieken waarmee het product onrealistisch wordt uitgebeeld)
  • speciale effecten (artistieke, visuele middelen)

In dagbladen worden vier grondvormen vaak toegepast: mededelingen, lesjes, displays en associatietransfer.

Advies nodig?

Zoals u ziet, zijn er heel veel mogelijkheden wat betreft adverteren in magazines en drukwerk. Komt u er zelf niet uit, wilt u advies of wilt u een vernieuwende advertentie? Aarzel dan niet en neem contact met ons op!

Bron: cebuco.nl (PDF)

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?