Menu

Crossmedia

Jelke 19 november 2006

Een term die de afgelopen jaren veel belangstelling wekte. Veel presentaties met als onderwerp crossmedia trokken volle zalen, veel voorbeelden zijn er genoemd maar er zijn ook vraagtekens bij deze term. De ‘deskundigen’ hebben de term veelvuldig onderzocht en deze geprobeerd te verklaren of te verwoorden. Onderzoek naar de oorsprong van deze benaming leverde nog niets op.

Wat houdt “crossmedia” in?

Er is sprake van crossmedia wanneer content via verschillende kanalen / mediums aangeboden wordt aan de ontvanger. Hierdoor kunnen zenders een bredere doelgroep bereiken en door crossmedia (het gebruik van verschillende mediums) aanspreken. Er zijn een aantal verschillende mediums waar de zender gebruik van kan maken.

  • Theater
  • Film
  • Televisie
  • Radio
  • Print media
  • Games
  • Mobiele apparaten
  • Live evenementen

De term wordt ook wel eens op een andere manier gebruikt, namelijk een ‘Narrow definition’ van crossmedia. Neem het internet, hier kunnen verschillende onderdelen beschouwt worden als distributiekanaal voor de zender. De verschillende kanalen / mediums kunnen dan zijn:

  • Web 2.0 (zie artikel Web 2.0)
  • Weblogs
  • Mobiele apparaten met toegang tot het internet
  • Nieuwsbrieven
  • E-mail

De term multimediaal krijgt vaak dezelfde betekenis. Als we het Van Dale woordenboek erop naslaan wordt er het volgende gezegd.

mul-ti-me-di-aal (bn.)
1 met gebruik van vele soorten middelen

Deze term kan gezien worden als een benaming van de eerste fase van de ontwikkeling van de media. Hier doelt men dan op het gelijktijdige gebruik van beeld en geluiden die over verschillende kanalen verzonden worden.

Boer zoekt vrouw

Om een voorbeeld te noemen nemen we het populaire programma ‘Boer zoekt vrouw’. Ten eerste wordt televisie als het hoofdmedium gebruikt, elke week worden er nieuwe afleveringen uitgezonden.

Daarnaast is er een website waar de afleveringen van de televisie terug zijn te vinden. Ook zijn er extra “teasers’ online gezet voor de volgende aflevering. Op de website is het ook mogelijk om reacties te plaatsen door middel van een forum. In bladen en dagbladen wordt er veel aandacht besteed aan de boeren en hun dames. Mogelijke relaties worden van alle kanten kritisch bekeken, en verspreid door de bladen. Ook op de radio is de naam Boer zoekt vrouw meerdere malen naar voren gekomen. Dit programma met alles erom heen is daarom een perfect voorbeeld van crossmedia.

Pronamic kan u van dienst zijn om een bredere doelgroep aan te spreken. Zo kunnen wij voor u advertenties en folders ontwikkelen om uw boodschap via de print media bekendheid te geven. Ook kunnen wij natuurlijk voor u een website ontwikkelen met alles erop en eraan zoals een forum. Heeft u nog vragen over bijvoorbeeld het verzenden van uw boodschap via verschillende kanalen, dan kunt u gerust een vraag via het contactformulier stellen.

Altijd op de hoogte blijven?