MKB Nederland heeft voor ondernemers in Nederland een nieuwe website geïntroduceerd. Op deze website, die is ontwikkeld door KPN en MKB Nederland, kan de Nederlandse ondernemer op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op ICT gebied. Dat ICT een breed begrip is bewijst deze website. Zaken die worden besproken variëren van tips over een goede firewall tot over de laatste trends van narrowcasting.
KPN en MKB-Nederland hebben deze website ontwikkeld omdat in een onderzoek naar voren was gekomen dat de gemiddelde ondernemer behoefte heeft aan meer uitleg over ICT-oplossingen. Pronamic ondersteunt dit initiatief daarom van harte. Hoe meer duidelijkheid over ICT-oplossingen hoe beter het is. Omdat de website vele zaken bespreekt is er niet altijd de mogelijkheid om het onderwerp altijd even goed te behandelen. Dit geldt soms ook voor de handige tips die men geeft. Als aanvulling op de website heeft Pronamic daarom voor u nog 7 extra wetenswaardigheden over websites:
Tip 1: een goede URL
Zorg ervoor dat uw website een goede URL heeft. Kies een makkelijk te onthouden naam die niet te lang is maar wel goed het onderwerp van uw website aanduidt. De naam van uw webadres bepaalt mede uw positie bij Google. Wanneer uw bijvoorbeeld de term ‘hovenier’ in uw URL hebt staan zal uw website hoger bij Google komen te staan wanneer er wordt gezocht op deze term.
Tip 2: korte teksten
Teksten op de website kunnen het beste kort en bondig zijn. In diverse onderzoeken komt naar voren dat mensen gemiddeld maar 15 á 30 seconden naar een webpagina kijken. Lange teksten worden niet gelezen. Wanneer mensen nog vragen hebben dan zoeken ze wel contact met u op.
Tip 3: duidelijke website
Draag zorg voor een duidelijke website. Bezoekers van uw website willen zo snel mogelijk informatie. Zorg daarom voor een duidelijk menu en denk erom dat bewegende animaties niet de duidelijkheid van de website verstoren.
Tip 4: actueel
Laat de website actueel blijven. Niks is zo vervelend dan wanneer u klanten teleur moet stellen omdat een actie is verlopen of omdat u bepaalde producten niet meer in voorraad hebt. Bent u geen internetexpert, realiseer u dan dat er tegenwoordig simpele systemen zijn waarmee u makkelijk tekst en foto’s kunt wijzigen op uw website.
Tip 5: contactformulier
Zorg voor een goed contactformulier. Naar aanleiding van het bezoek op uw website is de kans groot dat een bezoeker nog vragen heeft. Een bezoeker wil zo min mogelijk moeite doen om de vraag te stellen. Zorg daarom voor een duidelijk contactformulier. Alleen een linkje naar u e-mail adres volstaat in de meeste gevallen niet.
Tip 6: Adwords?
Misschien wist u het al maar wanneer u adverteert met behulp van het advertentieprogramma van Google (Google Adwords) leidt dit niet tot een hogere positie bij Google. Laat u daarom goed informeren naar de mogelijkheden van het adverteren via internet. Er zijn meer mogelijkheden dan u denkt!
Tip 7: ontwikkel een website volgens de standaarden
Laat een website ontwikkelen aan de hand van de W3C standaarden! Dit leidt tot een hogere positie bij Google en verhelpt de nodige irritaties bij visueel gehandicapten en mensen die gebruik maken van andere internetbrowsers!