Gebruikers beoordelen websites in een oogwenk

Leo 15 oktober 2006

Beslissingen kunnen in slechts 50 milliseconden worden gemaakt.

Vindt u uw website mooi? Als het goed is wel… maar wat het antwoord ook zal zijn, waarschijnlijk wist u het antwoord in een fractie van een seconde. Een studie van Canadese onderzoekers heeft aangetoond dat de eerste indrukken van internet gebruikers een langdurige invloed hebben op hun mening.

We weten allemaal dat eerste indrukken tellen, maar uit deze studie blijkt dat de hersenen flits beslissingen kunnen maken, bijna net zo snel als het oog informatie kan opnemen. De ontdekking kwam als verrassing voor sommige experts. “Mijn collega geloofde niet dat het mogelijk was om echt alles te zien in minder dan 500 milliseconden,” zegt Gitte Lindgaard van de Carleton University in Ottawa, die het onderzoek heeft gepubliceerd in het Engelstalige tijdschrift Behaviour and Information Technology (Gedrag en Informatie Technologie). Men ontdekte echter dat de eerste indrukken worden gemaakt in de eerste 50 milliseconden dat men iets ziet.

Lindgaard en haar team lieten vrijwilligers korte glimpen van webpagina’s zien, die een daarna werden beoordeeld als vriendelijk voor het oog of juist schreeuwerig. Hen werd gevraagd om de website te beoordelen op visuele uitstraling. Hoewel de afbeeldingen voor maar 50 milliseconden te zien waren, kwam hun beoordeling in grote lijnen overeen met beoordelingen die volgden op het langer bekijken van dezelfde webpagina’s.

In de drukke en competitieve wereld van het web, moeten de bedrijven die flink hopen te verdienen aan e-commerce, rekening houden met dit onderzoek. Zeggen de onderzoekers. “Bezoekers zullen snel verder surfen naar andere websites als de eerste indruk van een website niet positief is, terwijl ze niet eens weten wat uw website te bieden heeft,” waarschuwt Lindgaard.

Eerste indrukken zijn blijvend

Bij een commerciële website komt ongeveer 60% van de bezoekers via zoekmachines zoals Google, zegt Marc Caudron van Londen webdesign agentschap Pod1. Dit maakt dat de eerste indruk van een gebruiker zelfs nog belangrijker is. “Je krijgt een lijst met websites, klikt op de bovenste, vervolgens zeg je, hé interessant… of je gaat weer terug naar Google” legt Marc uit.

Als je personen kunt strikken, met een aantrekkelijk ontwerp, zal men sneller de rest je website gaan bekijken en zal men de eigenlijke inhoud kunnen beoordelen (zoals bijvoorbeeld dit artikel).

Dit komt door het ‘verstandelijke vooroordeel’, legt Lindgaard uit. Mensen houden er van om zich goed te voelen, dus blijven ze op de website die hen een goed gevoel geeft. Dit fenomeen zet zich voort in onze samenleving; zelfs bij dokters is aangetoond dat ze handelen aan de hand van hun eerste indruk, zegt Lindgaard. Ze houden erg vast aan de eerste symptomen die de patiënt vertoond wanneer ze een diagnose opstellen. “Het is een enge gedachte, maar de neiging om van de ene conclusie naar de andere te springen is veel groter dan we realiseren,” zegt ze.

Schoonheid en vasthouders

Dus wat zijn de sleutelingrediënten voor een mooie website? Marc Caudron suggereert dat de hoeveelheid afbeeldingen op een pagina een strikte maximum moet hebben, misschien wel tot één opvallende afbeelding. “Het gaat er niet om, om zoveel mogelijk informatie op een pagina te plaatsen”, zegt hij.

Tegenwoordig willen webgebruikers doelgerichte een aanpak, gaat Caudron verder. Het gaat om informatie inwinnen op de snelste en gemakkelijkste manier. Daarom volgen vele commerciële websites een aantal standaard regels. Zoals bijvoorbeeld:

  • westerse personen kijken als eerst naar de linker bovenhoek, daar moet dus het bedrijfslogo komen,
  • daarnaast verwachten gebruikers een zoekfunctie in de hoek rechtsboven.

Natuurlijk is de andere gouden regel, dat pagina’s snel worden geladen, anders kan het gebeuren dat gebruikers ongeduldig worden en verder gaan kijken.
“Dat kan het verschil zijn tussen zaken doen en geen zaken doen” zegt Caudron.

Bron: www.bioedonline.org (Engelstalig)

Pronamic en eerste indrukken

Is uw eerste indruk van uw eigen website niet positief? Maar wilt u wel heel graag dat dit wordt verbeterd? Pronamic wil u graag helpen om de indruk van u en de bezoekers van uw website te verbeteren.
Neem vrijblijvend contact met ons op via e-mail of telefoon (0516 481 200).

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?