Internet marketing is een breed geformuleerde term. Kortweg komt het neer op het promoten van uw diensten op het internet. Vaak gebeurt dit door mensen naar uw website te lokken om ze daar voor te lichten over uw diensten.
Voordat u aan Internetmarketing begint is het goed om na te denken over hoe u het wilt aanpakken, want niet alle manieren zijn even goed. Hieronder ziet u enkele voorbeelden van internet marketing en de voor- en nadelen ervan.
Popups/Banners
Een nog steeds veelgebruikte methode is het reclame maken via pop-ups. Dit zijn de schermpjes die zichzelf openen wanneer u op een pagina terecht komt. Voor de gebruiker is dit vaak één van de vervelendste manieren om onderbroken te worden tijdens het surfen op internet. Internetgebruikers zijn vaak niet gediend van het verschijnen van schermen die het zicht op de bezochte website blokkeren. Hierdoor zijn er veel programma’s verschenen die deze pop-ups blokkeren. Het is niet een goede manier om mensen kennis te laten maken met uw diensten, want door de irritatie worden de schermpjes maar al te snel weg geklikt of grofweg geblokkeerd door programma’s.
Ook het gebruik van banners op websites wordt veel gebruikt maar ook deze optie is helaas niet heel effectief. Een banner is een stukje reclame op een website die de aandacht moet trekken van de bezoeker, de bedoeling is dat de bezoeker erop klikt om zo uit te komen op uw website. Uit onderzoek is gebleken dat 0,3% van de bezoekers hier maar op klikt. Dus van de 1000 bezoekers klikker er maar 3 op een banner. Dit is dus ook geen effectief middel om bezoekers te krijgen.
Email marketing
Een andere manier is door middel van een email reclame te maken bij de internetgebruiker. Ook dit is geen goede methode omdat mensen niet gevraagd hebben om een email van u en uw bedrijf. Dit wordt dan ook al snel als SPAM gezien en dit komt uw reputatie niet ten goede wat zal leiden tot (nog) minder bezoekers op uw website.
Nieuwsbrief Marketing
Bij nieuwsbericht marketing kunnen bezoekers zich aanmelden voor uw nieuwsbericht zodat ze op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen en nieuwtjes van uw bedrijf. Het voordeel hiervan is dat u de mensen bereikt die hierom gevraagd hebben. Zo kost het ook minder moeite om diensten of producten te verkopen omdat u te maken hebt met mensen die bekend zijn met uw bedrijf.
Wat ook veel gedaan wordt, is het adverteren in nieuwsbrieven van anderen. Zo kunt u ervoor kiezen om te adverteren in nieuwsbrieven die klanten uit uw doelgroep bereiken. Hierdoor bereikt u weer rechtstreeks de juiste mensen en zult u sneller uw product verkopen.
Virale Marketing
Toch blijft virale marketing oftewel mond-tot-mond reclame een van de grootste aanzetters tot het bezoek van een website. Vrienden of kennissen vertellen u over een bepaalde website en u bezoekt zodoende deze website. Ook veel mensen die op internet kopen doen dit op aanbeveling van vrienden of kennissen.
Het is dus belangrijk dat de eerste indruk van bezoekers goed is en het hen aanzet tot het doorvertellen aan vrienden en kennissen. Zorg daarom dat uw website de juiste indruk achterlaat!
Pronamic wil u graag helpen bij uw marketing op het web, wij verzorgen graag de opmaak van uw nieuwsbrief of een online advertentie. Bovenal kunnen wij een website voor u maken die de juiste impuls bij bezoekers achterlaat!