Uw positie bij Google en het algoritme

Jan Lammert 11 april 2006

Het algoritme en Google hebben veel met elkaar te maken. Een algoritme is een wiskundige berekening voor hoe Google bepaalt op welke plaats uw website komt te staan. Helaas is deze wiskundige formule geheim. Was deze formule niet geheim geweest dan had Pronamic er voor kunnen zorgen dat uw website zo goed mogelijk voldoet aan de eisen die in het algoritme aan uw website worden gesteld.

Hoewel het algoritme geheim is weet Pronamic wel uit ervaring welke componenten belangrijk zijn. Wanneer de website vaak wordt vernieuwd en hoeveel links van uw website op andere websites staan is bijvoorbeeld van invloed op uw positie. Wanneer u graag wilt weten welke componenten nog meer van invloed zijn of over hoe u deze componenten kunt verbeteren, geeft Pronamic u graag vrijblijvend advies.

Wat het bepalen van de waarde van de componenten extra moeilijk maakt is het feit dat het algoritme regelmatig kan veranderen. Dit houdt in dat Google nieuwe componenten kan toevoegen aan de formule of dat Google de waarde van de componenten kan verhogen of juist verlagen. Dit houdt in de praktijk in dat uw website na de invoering van een nieuw algoritme flink kan dalen of juist stijgen. Het is daarom van belang dat u op tijd anticipeert op de invoering van een nieuwe algoritme. Bij het nieuwste algoritme wat Google heeft geïntroduceerd heeft de component ‘regelmatige update van uw website’ een extra hoge waarde gekregen. Het is daarom van belang dat uw website regelmatig wordt ververst.

Het algoritme zorgt voor veel extra werk en men zou daarom ook verwachten dat Pronamic niet staat te juichen wanneer er een nieuw algoritme wordt bedacht. Dit is echter niet het geval. Het uitbrengen van een nieuw algoritme heeft ook veel voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat een algoritme er voor zorgt dat u zo min mogelijk spamwebsites in uw zoekresultaten terugvindt. Het meest recentste algoritme wil dit o.a. bereiken door woorden die vaak door spamwebsites worden gebruikt, zoals het woord sex, een lagere waarde toe te kennen. Een ander (toekomstig) voordeel van het algoritme is dat u straks per zoekresultaat een korte samenvatting van de pagina zult vinden. De kans dat u straks op een ‘verkeerde’ pagina klikt is dan veel kleiner. Kortom vraag aan Pronamic of uw website voldoet aan het huidige en de toekomstige algoritmes!

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?