De evolutie van het Internet

Martijn 9 april 2006

Een stukje geschiedenis

Toen men in 1957 begon te speculeren over het veilig communiceren door middel van een computernetwerk had men niet kunnen bedenken dat bijna 50 jaar later een netwerk van computers een zodanige grote invloed zou kunnen hebben op de huidige mensheid.

De wortels van het Internet liggen in Amerika. In 1969 kon men voor het eerst spreken van een netwerk toen twee hostcomputers met elkaar verbonden waren. Dit waren de computers van de Universiteit van Californië in Los Angeles en de computer van de Stanford-universiteit in Palo Alto. Later dat jaar werden er nog de computers van Santa Barbara en Utah toegevoegd en bestond het netwerk uit vier computers. Op dat moment had het netwerk de naam ARPANET, genoemd naar een onderzoeksproject van het Amerikaanse ministerie van Defensie.

Toen in 1984 het ARPANET overstapte op het TCP/IP protocol voor communicatie binnen het netwerk was de geboorde van het echte Internet daar. Op 25 april 1986 kwam de eerste internetverbinding met Nederland tot stand. Sindsdien is het erg snel gegaan met de ontwikkeling van het Internet. Steeds meer computers gingen deel uitmaken van het Internet, en in 1993 kwamen de eerste webbrowsers om de hoek kijken. Ook websites werden vanaf die tijd in grote mate geproduceerd. Zodoende werd het voor de bedrijfswereld interessanter om ook op het Internet te gaan. Doordat providers ook in grote getale uit de grond schoten werd ook voor thuisgebruik Internet al populair. Want op Internet was al snel veel informatie, afbeeldingen en andere media te vinden. Dit was het gevolg van de internetzoekmachines die het voor internetgebruikers makkelijk maken om bij de nodige informatie te komen. De meest gebruikte zoekmachine is de in 1998 gelanceerde zoekmachine Google.

Een wereld op zich

Tegenwoordig is Internet een op zichzelf staande wereld geworden wat alles opslokt wat maar met media en communicatie te maken heeft. Telefoneren, tv kijken, radio luisteren, het is allemaal mogelijk op het internet. In het begin doormiddel van chatsites en tegenwoordig door allerhande chatprogramma’s leiden veel mensen een tweede leven op het Internet. Men onderhoudt contacten, speelt spelletjes met elkaar en ontmoet liefdes op het Internet. Online werelden simuleren de echte wereld zodat mensen hun echte leven even achter zich kunnen laten en kunnen zijn wie ze altijd al wilden zijn.

Behalve het nodige vertier wat het Internet levert wordt er op economisch gebied ook genoeg uit het Internet geëxploiteerd. Veel bedrijven zien hun omzet groeien door het adverteren op Internet. Alle grote bedrijven lieten zich een website aanmeten door zo landelijk en zelfs wereldwijd meer naamsbekendheid te krijgen. Door de komst van internetwinkels werd het kopen via het Internet realiteit. Banken gingen hierin ook mee en het online betalen is veilig en eenvoudig geworden met als gevolg dat de consument massaal online koopt en verkoopt. Het gevolg hiervan is dat de consument lui wordt. In plaats van naar de winkel te stappen en daar te kijken naar bepaalde producten blijft men thuis zitten en zoekt eerst op internet welk product het beste en het goedkoopst is. Als het dan in een internetwinkel goedkoper te vinden is koopt men het liever zo dan dat men in de auto stapt en het product in de winkel koopt. Dit slaat over op alle diensten die maar te bedenken zijn. Van muziek naar huizen bouwen, van verhuizen naar naaiartikelen. De consument kijkt eerst op Internet welk bedrijf het beste uit de bus komt onderneemt dan pas actie.

Het belang van een website

Toch wordt de invloed van het Internet door veel bedrijven nog onderschat. Er zijn bedrijven die het nog steeds niet nodig vinden om zich te presenteren door middel van een website. De realiteit is dat het bedrijf door het overgrote deel van de consument niet wordt opgemerkt en zodoende links blijft liggen en klanten misloopt.

Maar niet alleen het beschikken over een website is genoeg om zeker te zijn van een toestroom van klanten. Ten eerste moet de website vindbaar zijn, en ten tweede moet de website zodanig aanspreken zodat de klant in zee wil met het bedrijf. Door allerhande programma’s werd het eenvoudiger om zelf een website in elkaar te klussen. Programma’s zoals Frontpage en Dreamweaver werden door velen gebruikt om zo aan de lopende band websites te produceren. Toch wordt vaak vergeten dat de kwaliteit van een website van een dusdanig belang is om goed opgepikt te worden door zoekmachines. De opbouw van de pagina, het juiste gebruik van programmeercode en stylesheets wegen allemaal mee in een hoge positie in zoekmachines. Om een website op de juiste manier op te bouwen zijn bepaalde webstandaarden opgesteld. Het W3C is een organisatie die dit soort standaarden opstelt voor code’s zoals HTML, XHTML, XML en CSS. Op de website van de W3C kan men websites laten controleren op de juistheid van deze codes.

Positionering

Naast het houden aan de webstandaarden is goede positionering ook erg belangrijk voor een goede notering in de zoekmachines. Want waar kijken zoekmachines nou eigenlijk naar? Zoekmachines kijken vooral naar:

  • De titel van de pagina
  • meta-tags
  • de datum van de laatste wijziging
  • de naam het bestand
  • de domein naam
  • “alt” tags
  • de inhoud van de pagina
  • andere pagina’s op je site
  • de inhoud van de sites die naar je linken
  • de populariteit van de sites die naar je linken

Het is dus niet alleen belangrijk om de inhoud van de eigen pagina goed in orde te hebben, maar het is ook belangrijk dat andere pagina’s verwijzen naar de eigen webpagina. Hoe meer pagina’s linken naar uw pagina hoe hoger de notering in de zoekmachines wordt. Ook is het belangrijk om de pagina zo nu en dan weer te wijzigen. Want een pagina waaraan niets gebeurt zakt al snel in de lijst. Houd dus uw pagina actueel door zo nu en dan iets nieuws toe te voegen! Pronamic komt binnenkort met een uitgebreid CMS systeem waardoor het makkelijk wordt om uw website actueel te houden!

0 reacties

Reacties zijn gesloten.

Altijd op de hoogte blijven?