RSI, hoe herken je het, hoe kan je het voorkomen

Jelke 5 maart 2006

RSI staat voor Repetitive Strain Injury en is wereldwijd bekend bij mensen die regelmatig een toetsenbord of muis gebruiken. De aandoening RSI is de laatste weken weer aantal keren in het nieuws verschenen, dit doordat er ieder jaar internationaal op de laatste dag van februari een anti-RSI-dag wordt georganiseerd. Op deze dag benadrukken vakbonden en actievoerders de gevaren van RSI. Ook bij Pronamic wat extra aandacht voor deze veelvoorkomende aandoening.

RSI is een verzamelnaam voor klachten, symptomen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. De klachten worden veroorzaakt door veelvuldig dezelfde bewegingen te doen en te herhalen of langdurig in dezelfde houding te werken. In het slechtste geval kan RSI leiden tot een permanente handicap of zelfs een verlamming veroorzaken als het niet in een vroeg stadium wordt behandeld.


Hoe is RSI te herkennen?

Om de herkenbaarheid van RSI te verbeteren zijn er verschillende boeken in de omloop, een hiervan is het boek van Jip Driehuizen & Carien Karsten genaamd ´Omgaan met RSI´. In het boek beschrijven ze hoe RSI te herkennen is en geven ze weer hoe de klachten zich voordoen. Wees voorzichtig want als je de onderstaande opsomming niet volledig herkent, kan er toch sprake zijn van RSI-klachten.

  • De klachten langer aanwezig zijn dan zo’n zes weken.
  • Er sprake is van pijn of onaangename gevoelens, dove gevoelens of tintelingen op in ieder geval meer dan een van de volgende locaties: een bepaald plekje tussen de schouderbladen, in de schouderspier, rond het schoudergewricht, rond de elleboog (links, rechts of beiden), in de onderarm (rugzijde, voorzijde of beide), in de pols of in een of meerdere vingers.
  • De klachten verergeren snel door fijne bewegingen en lang in dezelfde houding zitten. Het meest genoemd zijn: computerwerk en autorijden. Vaak verergert de pijn na de klus.
  • De klachten worden erger bij krachtzetten met de handen (wringen, tillen)
  • Klachten kunnen zich verergeren in gespannen omstandigheden (bij stress).
  • Klachten ontstaan vaak tijdens of juist na een periode van toewijding aan een bepaalde taak, drukte en/of stress.
  • Door rust nemen de klachten af, maar deze komen bij aanvang van de provocerende handelingen direct terug.
  • Er is soms sprake van onhandigheid: het handschrift is bijvoorbeeld minder mooi of men laat dingen vallen.

Hoe vaak komt RSI voor?

Naar aanleiding van een onderzoek van TNO arbeid is er in 2003 uitgekomen dat één op de vijf mensen RSI klachten heeft. 1 op de 10 personen bezoekt de huisarts naar aanleiding van hun RSI klachten, en 1 op de 100 mensen meld zich voor zijn werk ziek naar aanleiding van RSI klachten. Verder is er uit het onderzoek gebleken dat personen onder de 35 jaar meer kans hebben op RSI klachten, een kwart van deze groep heeft met RSI te maken. Daarnaast melden vrouwen vaker RSI klachten dan mannen.

Hoe kan ik RSI voorkomen?

RSI heeft een grote bekendheid onder werkgevers en werknemers, de belangstelling om het te voorkomen is daarom nog groter. Er zijn verschillende manieren om RSI klachten te verkomen en te verminderen. Let vooral op de houding tijdens het werken, zit ik comfortabel of zit ik niet te dicht op het beeldscherm.

In verschillende brochures en boeken kom je het 5xW-model tegen, dit model geeft een paar belangrijke tips om klachten op de werkvloer te verminderen.

Het 5xW-model:

  • Werktaken: zorg voor afwisseling
  • Werktijden: pauzes: grote, kleine en micropauzes
  • Werkdruk: prioriteiten stellen
  • Werkplek: een ergonomische werkomgeving
  • Werkhouding: voorwaarden voor gezond werk

De bovenstaande opsomming spreekt voor zich, bent u toch nog meer geïnteresseerd in het herkennen en voorkomen van RSI klachten bezoek dan de website www.rsi-vereniging.nl. Hier staat alles over de veel voorkomende klachten tijdens het werken.

(bron: www.rsi-vereniging.nl)

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?