Enkele belangrijke aspecten van een webshop

Jan Lammert 10 februari 2006

Tegenwoordig worden steeds meer producten via het internet gekocht. Het aantal webshops groeit dagelijks. Voor een bedrijf betekend dit dat de concurrentie steeds groter wordt en de klanten weten niet meer waar ze hun producten moeten bestellen. Als u kritisch naar een aantal webshops zult kijken zult u waarschijnlijk allerlei verschillen vinden.

De opbouw en uitstraling van een webshop is erg belangrijk. U kunt uw producten nog voor zulke lage prijzen te koop aanbieden maar wanneer uw bedrijf niet betrouwbaar over komt zullen de klanten nog niet snel bij u kopen. In dit artikel zal ik een aantal factoren benoemen waar rekening mee gehouden moet worden bij het bouwen van een webshop. Het artikel is niet alleen nuttig voor de ontwikkelaar maar ook voor het bedrijf die de webshop in beheer heeft en de klanten die via de webshop inkopen doen.

Zorg voor de juiste en duidelijke layout

Als de eerste indruk goed is bent u een heel eind in de goede richting, daarom is de lay-out van de webshop ook zo belangrijk. Zorg dat het kleurgebruik van de webshop past bij de rest van uw site. Ook de structuur van de webshop is een kritiek punt. Zorg ervoor dat de dingen staan waar ze horen te staan. De klant moet zo snel mogelijk een desbetreffende link of button vinden.

Maak het makkelijk om producten te vinden

Als de klant uw webshop bezoekt wil hij snel en gemakkelijk een product vinden. Zorg daarom voor een logische en duidelijke navigatie. Maak gebruik van categorieën en subcategorieën. Geef duidelijk aan wat de klant kan vinden in een desbetreffende categorie. Tevens is het aan te raden om een zoekfunctie in te bouwen. Dit is voor de klant de snelste manier om het product te vinden waar hij of zij naar zoekt.

Foto’s van een hoge resolutie

Iedereen weet dat mensen graag plaatjes zien. Laat daarom duidelijke foto’s van de producten zien. Maak allereerst gebruik van thumbnails om de pagina’s snel te laden. Natuurlijk moet de klant ook de mogelijkheid krijgen om deze foto’s te bekijken in een hogere resolutie. Ik raad zelfs aan om meerdere foto’s bij een product te gebruiken. Op deze manier ziet de klant goed wat hij eventueel zal kopen.

Duidelijke omschrijving van het product

Net als de foto’s is ook de omschrijving van een product een belangrijk aspect. Zorg voor een duidelijke beschrijving die to the point is. Te lange teksten worden niet graag gelezen. Hou het kort maar zorg er wel voor dat de belangrijke informatie beschreven wordt.

Overzichtelijk en vertrouwelijk bestelproces

Wanneer de klant de producten heeft toegevoegd aan de winkelwagen begint het bestelproces. Bij het bestelproces moeten de klantgegevens, wijze van betaling en andere dingen worden opgeven. Laat de klant duidelijk zien waar de klant zich bevindt en hoeveel stappen hij nog moet doorlopen totdat hij de bestelling definitief kan plaatsen.

Geef klanten de reden om terug te komen

Wanneer een webshop aan bovenstaande punten voldoet is dat nog geen verzekering voor een succesvolle webshop, hier komen nog veel meer aspecten bij kijken. U bent echter wel een grote stap in de goede richting en de kans is groot dat de klanten terug zullen keren. Natuurlijk is het aan te raden om gebruik te maken van acties of zo nu en dan prijzen uit te reiken.

Pronamic is momenteel ook druk met het ontwikkelen van een webshop voor betrouwbarebackup.nl. Hier kunnen allerlei producten met betrekking tot back-ups besteld worden. De punten die in dit artikel beschreven worden, worden allemaal toegepast op de webshop van betrouwbarebackup.nl. Zoek niet langer en bestel binnenkort uw back-up gerelateerde producten op betrouwbarebackup.nl.

0 reacties

Altijd op de hoogte blijven?