Kleuren zijn heel belangrijk in onze samenleving. Iedere kleur geeft ons een ander gevoel. We noemen iets rood en iedereen weet welke kleur daarmee bedoeld wordt, hoewel er geen eenduidige kleur rood bestaat. Als je wat specifieker wordt doorgegaan slaat al snel de verwarring toe. Verschillende algemene benamingen als Ferrari rood, bloed rood en kobalt blauw of azuurblauw zijn al een stuk minder duidelijk.
Kleuren en emoties
Onbewust hebben kleuren invloed op onze emoties. Vroeger kon de economische waarde van bepaalde kleuren groot zijn, hetgeen vaak te maken had met de beschikbaarheid van een kleur. Zo werd de prachtige blauwe kleur ‘lapus lazuli’ verkregen door het moeizame fijnwrijven van halfedelstenen en het dieprode ‘kraplak’ door ontelbare schilden van een speciaal kevertje te vermalen. Ook wordt onze gemoedstoestand vaak aangeduid met kleuren: we zijn rood van woede, groen van jaloezie en grauw van vermoeidheid.
Daarnaast zijn er genoeg aanwijzingen dat kleuren invloed op onze gesteldheid uitoefenen. Zo brengt de kleur blauw rust, wekt oranje een warm gevoel in ons op en geeft de kleur rood ons een actief en gespannen gevoel.
Bedrijven en kleur
Ook voor uw bedrijf is het belangrijk om de juiste kleuren te gebruiken. Zo zult bij bedrijven in de groenvoorziening vaker de kleur groen tegen komen dan rood. Oorzaak hiervoor is dat de kleur rood niet wordt geassocieerd met groenvoorziening.
Omdat kleuren een emoties bij ons naar boven brengen is het dus noodzakelijk om kleuren zorgvuldig uit te kiezen voor uw bedrijf. Als dit namelijk goed wordt gedaan kunt u zich goed onderscheiden van de concurrentie en is de kans groot dat men uw bedrijf beter onthoud, omdat u meer opvalt.
Pronamic Webdesign heeft ruime ervaring in het onderzoeken en toepassen van kleuren binnen allerlei multimedia uitingen. Wilt u dat de huisstijl van uw bedrijf goed aansluit bij de gewenste doelgroep en uw werkzaamheden, neem dan contact met ons op.